Verantwoord feesten!

Sport & gezondheid door Ze.nl

Je weet ook als geen ander dat al die alcohol slecht is voor je lijn, maar daar heb je je vanavond al bij neergelegd. De alcohol houd je vanavond voor lief. Helaas zorgt alcohol er voor dat je hongerig wordt en komen er vaak nog een aantal smakelijke verleidingen langs tijdens een avondje stappen.

Tegen de tijd dat je de stad in gaat zijn er altijd een paar mensen die nog even snel een snack weg werken bij de McDonald's of de snackbar. Erg frustrerend als jij één van de weinige uit de groep bent die een aantal kilo's teveel weegt. Het is verstandig om voor deze momenten altijd een klein tussendoortje in je tas te hebben. Als je dan ook graag iets wilt eten kun je beter daarvoor kiezen. Dat is voordeliger voor je lijf en voor je portemonnee.

In de kroeg gaat het drankjes drinken gewoon door. Ook na het stappen wordt er vaak nog wat gesnackt tijdens de after party. Moet je nagaan wat je op zo'n avond allemaal binnen krijgt als je er aan toegeeft. Elk glaasje bevat zo'n 10 gram alcohol. Een gram alcohol is 7 calorieën. Per glaasje is dat dus al 70 calorieën. Hierbij zijn de suikers van het drankje nog niet eens meegerekend. Stel: je neemt over de hele avond tien drankjes, dan drink je al 700 calorieën aan alcohol op. Een bakje patat met mayonaise is gemiddeld 550 calorieën. Een frikadel bijna 200 calorieën en een kroket 150 calorieën. Als klap op de vuurpijl een medium menu bij de McDonald's is rond de 1000 calorieën! Tel dus maar uit je winst. Elke week op deze manier een avondje stappen zal je gewicht er niet beter op doen worden.
 
Ook de day after is vaak een drama. Je wordt wakker met een hoofd dat bijna uit elkaar barst en je hebt ontzettende dorst! Had je nu maar niet zoveel gedronken! Vaak weet je niet wat je wilt eten als je een kater hebt. Soms heb je nog meer zin in vette dingen en soms eet je niets. Om de dag toch nog zo goed mogelijk en zonder vette hap door te komen kan je een aantal dingen doen:

Blijf zo lang mogelijk in bed en drink tussendoor zoveel mogelijk water.

Probeer vers fruit te eten als ontbijt.

Eet de rest van de dag lichte voedingsmiddelen als rijstwafels, bouillon, crackertjes met smeerkaas etc. Neem dit in kleine porties. Je maag is van streek van alle alcohol van de dag ervoor. 

Ga vooral niet weer snacken. Op die manier krijg je zoveel binnen in het weekend dat je de hele week weer moet lijnen om je extra's van het weekend er weer af te krijgen.

Om helemaal geen kater te krijgen kan je ook het een en ander anders doen: 
- Eet een gezonde avondmaaltijd voordat je gaat stappen. 
- Drink na elk alcoholisch drankje een glas water.
- Geniet van je drankje door rustig te drinken.
- Neem voordat je gaat stappen een verantwoord tussendoortje en geen snack.
- Drink voordat je gaat slapen een aantal glazen water.

Het is niet erg om af en toe een avondje stevig te genieten van alcohol. Als je elk weekend een dag in bed ligt omdat je een kater hebt, wordt het echter toch tijd dat je gaat beseffen dat het niet goed voor je is. Zet alle negatieve punten op een rijtje. Je wordt er dik van en ook voor je lever, je maag en de rest van je lichaam heeft het geen voordelen. Helemaal niet drinken is misschien ook wat saai. De beste optie blijft dan toch 'geniet, maar drink met mate'. Het klinkt misschien cliché, maar als je na een avondje flink stappen fris en fruitig wakker wordt omdat je niet te veel gedronken hebt, ben je blij dat deze slogan ooit in het leven  is geroepen!

Dit artikel is geschreven door Freya Zuidervaart, voedingsdeskundige van www.valtaf.nl.