Goed nieuws is ook nieuws

Op een zonnige nazomerdag strijken we neer op een terras in hartje Amsterdam. Robbert Zoon overhandigt zijn visitekaartje. Op de voorkant schittert een berglandschap bij zonsondergang. "Het uitzicht vanuit de tempel van de Dalai Lama", zegt Robbert. De foto maakte hij zelf.

"Tot mijn 30e was ik een jobhopper: ik ging van het ene commercieel-administratieve baantje naar het andere. Echt blij werd ik er niet van. Ik besloot een sabattical te nemen en ben met mijn rugzakje naar India getrokken. In Goa, het Ibiza van India, scheen je leuk uit te kunnen gaan. Dat klopte. In een relaxte setting heb ik maandenlang op het strand gehangen met allerlei vrijbuiters en creatievelingen. Ook trok ik rond in natuurgebieden. Zonder duidelijk doel, in een ritme dat afweek van het gehaaste ritme dat ik kende uit Nederland. Fijn en inspirerend was dat."

Keerpunt

"Terug in Nederland ging ik weer aan het werk, maar bleef onrustig. Ik onderging een aantal Reiki behandelingen. Dat gaf me kracht. Kracht om stappen te zetten, om te kiezen voor onzekerheid. Door Reiki te ondergaan en te beoefenen, ben ik anders naar de wereld gaan kijken."

"De 'oude' Robbert was meer met ratio en ego bezig. Ik dacht vroeger in problemen in plaats van kansen. Was altijd aan het wikken en wegen. Nu weeg ik dingen bewuster, gevoelsmatiger, af en kijk wat het oplevert. Mijn vrouwelijke kanten komen meer aan bod. Van nature leven vrouwen dichter bij hun gevoel. Maar het is een vooroordeel dat mannen en gevoel niet samengaan. De stempel is snel gedrukt. Je hóeft geen geitenwollen sok te zijn om je als man met spiritualiteit bezig te houden. Kijk maar naar Chris Segers of Rick Engelkes. Dat zijn stoere kerels. Zij combineren creativiteit en gevoeligheid met een nuchtere, zakelijke instelling."

Goed nieuws

"Na mijn tweede reis door zuid-oost Azië begon ik anders naar het nieuws te kijken. Het viel me op dat er vaak maar een deel van een verhaal werd belicht en dat problemen werden uitvergroot. Mijn motivatie om goed nieuws te gaan verzamelen, kwam voort uit een persoonlijke behoefte. Maar ik bleek niet de enige te zijn. Uit onderzoek van Maurice de Hond blijkt dat een op de drie Nederlanders behoefte heeft aan positieve berichtgeving."

"In oktober 2005 ben ik gestart met Zinfo: een site waarop ik serieuze positieve berichten plaats. 30% schrijf ik zelf, de overige 70% komt van andere bronnen. Mijn nieuwsberichten vallen op door de keuze van het onderwerp of de invalshoek. Ik schrijf over dingen die wél goed gaan, met een positief-kritische blik. 'Goed nieuws is geen nieuws', hoor je vaak. Media zeggen dat het een kwestie is van vraag en aanbod. Maar hoe kunnen mensen kiezen als het andere niet wordt aangeboden?! Nieuws is iets wat afwijkt. Dat kan in zowel negatieve als positieve zin. Ik vind het belangrijk om te laten zien dat goed nieuws ook nieuws is."

Miljoenenpubliek

"Buiten de site heb ik andere plekken gevonden om mensen te bereiken. Zo heb ik een vaste nieuwspagina in het tijdschrift Happinez. En in 2007 organiseerde ik de eerste Nationale Goed Nieuws Dag. Ik vroeg de media om een dag aandacht te besteden aan goed nieuws. Ze gaven er massaal gehoor aan. Dit jaar vindt de Goed Nieuws Dag plaats op 7 november. Naar verwachting doen dit jaar nog meer media mee. Ook organiseren we veel 'goed nieuws'-activiteiten in het land. De speciale website wordt binnenkort aangepast. Alle informatie kun je daarop vinden."

"Door de Goed Nieuws Dag ben ik serieus in contact gekomen met Novum. Na het ANP is dit het grootste persbureau in Nederland. Tot 1 oktober werk ik er als freelancer. Na deze periode hoop ik er 5 dagen in de week in loondienst te komen. Als Redactiechef Goed Nieuws. Bij Novum bepaal ik de onderwerpen zelf. Ik maak een berichtje, de eindredactie bewerkt het en de kranten geven er hun eigen draai aan. Dat is anders dan bij Zinfo. Mijn berichtgeving op de site is veel subjectiever. Ik weet nog niet of Zinfo en mijn werk bij Novum naast elkaar kunnen blijven bestaan. Wat mij betreft wel. Het is hard werken, maar zo voelt het niet. Dat krijg je als je doet wat je leuk vindt."

"Het is mijn doel om een miljoenenpubliek te bereiken. Om mensen wakker te schudden, moet je hen een spiegel voor houden. 'Het is zinvol om te weten hoe het niet moet'; dat is mijn motto."


Kijk voor meer informatie op:
www.Zinfo.nl
www.Goednieuwsdag.nl

Novumnieuws.nl