Lifestyle / Eten
Eten

Het leed dat suiker heet

Geraffineerde suiker is inmiddels in bijna in elk product te vinden. Terwijl iedereen op zoek gaat naar vetvrije producten, wordt vergeten dat bij een teveel aan suiker je lichaam die vetcellen alsnog op je heupen plakt!

Een tijdje geleden ben ik begonnen met suikervrij te eten. Zo naïef als ik ben dacht ik: dat doe ik wel even! Maar jemig, tegenwoordig stoppen ze dit witte goedje overal in! Onder andere in vleeswaren, crackers, gerookte zalm, sauzen, soepen, appelmoes en yoghurt. Het is een hele klus om suiker in al zijn vormen te vermijden. Nu heb ik geluk dat ik Voeding en Diëtetiek studeer en dus weet dat ingrediënten als malto dextrine en dextrose ook vormen van suiker zijn, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen deze ingrediënten gelijk kan thuisbrengen.


Genept
Dit brengt mij ook gelijk op het heugelijke feit dat je als consument steeds vaker genept wordt! Trap er niet in dames, teksten als: 'minder suiker', 'goed voor de lijn' en 'zonder toegevoegde suiker' kun je net zo goed niet lezen... De consumentenbond heeft in februari dit jaar vastgesteld dat liga?s met minder suiker, niet minder suiker bevatten en dat producenten een handige omweg hebben gevonden om toch suiker aan producten toe te voegen waar 'geen suiker' op staat. Namelijk gewoon in een concentraat!

Suiker zou een goede energiebron zijn. Laat ik iedereen even uit de droom helpen: suiker is alles behalve dat. Je lichaam is prima in staat om uit hele granen, groenten en fruit (over deze suikers heb ik het al een keer gehad) energie te halen. Geraffineerde suiker werkt verslavend, wordt snel omgezet in vet, brengt je hormonen (vooral insuline) van slag en geeft grote risico?s op verschillende ziekten als Diabetes mellitus, obesitas, hart- en vaatziekten, leveraandoeningen en kanker. Daarnaast gebruikt suiker vitaminen en mineralen uit je lichaam om opgenomen te worden, wat ook nog eens zorgt voor een verslechterde weerstand.


Gestopt met suiker
Sinds ik ben gestopt met het eten van suiker heb ik geen darmproblemen meer, ik heb veel meer energie en mijn huid ziet er een stuk beter uit! Wat niet noodzakelijk was maar als leuke bijkomstigheid ben ik ook afgevallen, wat met PCOS haast onmogelijk is!

Nu heb ik het een beetje doen lijken alsof suikervrij eten heel moeilijk is, maar dat valt hartstikke mee. Er zijn, vooral in natuurwinkels en goede supermarkten, veel suikervrije producten te vinden! Het kost misschien iets meer tijd om zelf een lekkere pastasaus te maken in plaats van een poedertje met water in de pan te gooien, maar het resultaat mag er dan ook wezen! Op het internet zijn veel lekkere suikervrije recepten te vinden, die ik allemaal aan het uitproberen ben. Als ik er een vind waar mijn smaakpupillen stijl van achterover slaan, zal ik deze uiteraard met jullie delen. Veel succes!

Hebben jullie nog lekkere suikervrije recepten?

Lees ook de vorige artikelen van Miranda over gezond eten en afvallen!



Miranda (22) is studente Voeding & Diëtetiek aan de Haagse Hogeschool en voorziet ons van de laatste tips en trucs op het gebied van diëten en afvallen. Voordat Miranda aan haar opleiding begon geloofde ze alles wat op voedingsmiddelen gezet werd. Producten met light, gezond en zoveel procent minder vet waren in haar kast te vinden. Inmiddels weet ze wel beter en wil ze dit met jullie delen.

Naast haar opleiding voorziet zij gasten op verschillende feesten van drankjes en hapjes om wat extra bij te verdienen en is zij gek op shoppen, lekker (en gezond) eten en haar vriendinnen!

Voor meer voedingsblogs van Miranda, kijk even op haar persoonlijke website,
cocooncrash.nl!