Lifestyle / Psyche & spiritualiteit
Psyche & spiritualiteit

Rouwen: hoe doe je dat?

Als je relatie net voorbij is of als je net een dierbare bent verloren: om het een plekje te geven, ontkom je niet aan rouwverwerking. Maar wat houdt het nou eigenlijk precies in dat rouwen? En betekent het voor iedereen hetzelfde?
 
De stappen van verwerking
Zoals het woord zelf al zegt is rouwverwerking ook echt een werk. Rouwtherapeuten faseren dit werk in verschillende stappen.

Stap 1: aanvaarden
Als eerste komt het aanvaarden van de situatie. Aanvaarden dat de relatie over is en niet meer terug komt of aanvaarden dat die dierbare persoon is heengegaan en ook niet meer terug zal keren. De reactie op deze eerste stap is bij ieder mens natuurlijk anders. Net zoals iedereen anders reageert wanneer hij of zij fysiek pijn heeft, is dit ook bij emotionele pijn.
 

Stap 2: verwerken
Stap 2 is dus verwerken: accepteer de manier waarop jij reageert op hetgeen wat er is gebeurd. Ben jij een enorme jankerd? Het zij zo. Ben jij juist iemand die enorm gaat schreeuwen en stampvoeten? Ook goed. Zolang je de controle over jezelf niet verliest is er nooit een goed of fout in de manier waarop je verwerkt dat er iets ingrijpends is gebeurd.
 
Stap 3: je leven aanpassen
Volgens rouwtherapeuten is de derde stap je leven aan te passen aan het feit dat degene om wie je rouwt er niet meer is. Ging je iedere woensdagmiddag bij je geliefde tante langs? Blijf daar dan niet langs fietsen nu ze overleden is. Ook wanneer jij en je geliefde op vrijdagavond altijd naar een bepaald café gingen, ga daar dan niet meer heen, met name in de beginperiode. Vaak is het zo dat men zich aan een gebeurtenis blijft vasthouden omdat hij of zij dat zelf in de hand heeft.
 

 
Stap 4: de draad oppakken
De laatste stap is misschien wel de belangrijkste maar ook de meest lastige stap: de draad weer oppakken in het leven. Laat je sport en favoriete bezigheden niet vallen wanneer je verdriet hebt om het verlies. Voel je niet schuldig wanneer je wel een keer geniet van een moment. Vergeet niet goed voor jezelf te zorgen en aan jezelf te denken. Degene die je hebt verloren had dat ook het liefst gehad.
 
Hulp vragen
Wat vooral erg belangrijk is, is om je gevoelens niet te onderdrukken. Het onderdrukken van welke gevoelens dan ook kan uiteindelijk leiden tot psychische en lichamelijke klachten. Wees ook niet bang om hulp bij vrienden en familie te vragen. Hulp vragen is absoluut geen teken van zwakte maar van zelfkennis en kracht. Is er echt niets wat je lijkt te helpen? Het is tegenwoordig echt geen schande meer om professionele hulp te zoeken. Vaak ben je na een paar afspraken al heel veel geholpen en vraag je jezelf af waarom je deze stap niet eerder had genomen.
 

 
Life goes on
Uiteindelijk is er niemand die jou zal veroordelen op je verdriet. Niemand zal je zeggen dat je niet moet zeuren. Want bijna iedereen is weleens iemand verloren of heeft een relatie moeten verbreken. Het is enorm belangrijk om eerlijk te blijven tegen jezelf en al je gevoelens te herkennen en erkennen. Herinner je de leuke, gekke momenten die jij en degene om wie je verdriet hebt hebben gehad. Uiteindelijk zul je daar om kunnen lachen. En op dat moment weet je dat je het verlies grotendeels hebt verwerkt en je weer door kunt met je leven. Want hoe hard het ook klinkt; het leven gaat nou eenmaal gewoon door...

Heb jij weleens een rouwperiode doorgemaakt?