Lifestyle / Eten
Eten

Welke groenten en fruit tegen welke kwaaltjes?

Reageer 0
We weten allemaal dat we per dag genoeg groenten en fruit moeten eten (?twee ons groenten en twee keer fruit??). Maar voordat we onnadenkend allerlei groenvoer naar binnen proppen: waar zijn die vitamientjes eigenlijk goed voor?

Kiwi?s
Als je een verhoogde kans hebt op trombose, eet dan veel kiwi?s! Het eten van twee à drie kiwi?s per dag heeft namelijk een bloedverdunnend effect en gaat dus het dichtslibben van je bloedvaten tegen. Daarnaast bevatten kiwi?s veel vitamine C.

Appels
Je zou het niet zeggen, maar appels ontgiften! Ze zijn krachtige reinigers: één appel heeft dezelfde antioxidantwerking als 1500 mg vitamine C. Hier moet je maar liefst 25 sinaasappels voor eten. Ook bevat een appel veel goede suikers en vezels.


Wortels
Dat wortels goed zijn voor je ogen, is absoluut geen fabeltje! Dit komt door de zogeheten carotenoïden die in oranje zomervruchten zitten. Daarnaast zijn wortels goede oppeppers voor je weerstand en verlichten ze stress. Tevens bevatten ze veel antioxidanten en ze zijn daarom óók goed voor je huid!

Nectarines
Net als wortels bevatten nectarines (en perziken!) carotenoïden, wat goed is voor je ogen, en bèta-caroteen, waardoor de vruchten oranje kleuren. Daarnaast zou de pit ook kleine, eetbare pitjes bevatten, die een werking tegen kanker zouden hebben.

Bananen
In één banaan zit enorm veel kalium! Daarom is zo'n stuk fruit heel goed voor je bloeddruk. Bananen bevatten wel veel suikers en calorieën, maar ook vitamine B6. Ze zijn goed om te eten voor het sporten, omdat de suikers die in bananen zitten snel verbrand worden.


Watermeloenen
Watermeloen is een vochtafdrijver, wat betekent dat het eten ervan helpt met het afvoeren van (op water gebaseerde) gifstoffen. In watermeloen zit lycopeen, een stof die vooral prostaatkanker tegen schijnt te gaan. Daarnaast bevatten watermeloenen veel vocht en zijn ze dus goed tegen de dorst.

Komkommers
Komkommer bevat vooral veel vitamine A, is goed voor je cholesterol en helpt tegen een hoge bloeddruk. Daarnaast zijn een paar plakjes komkommer ook goed voor een mooie huid en glanzende haren én gaat het gewrichtspijnen tegen.

Bleekselderij
Bleekselderij bevat grote hoeveelheden vitamine C en B én veel kalium en werkt daarom vochtafdrijvend. Daarnaast heeft de groente ook een bloeddruk- en cholesterolverlagende werking.

Spinazie
Deze groene groente bevat vitamine K, een vitamine die belangrijk is voor de bloedstolling en de botstofwisseling. Daarnaast merkt de groente genezend en reinigend én zorgt het voor een goede darmwerking.


Aardbeien
Aardbeien bevatten, net als al het andere rode fruit, veel vitamine C. Ze zijn daarom goed voor je weerstand en houden je huid stevig, dankzij de vorming van collageen. Ook bevat de aardbei de stoffen anthocyaan en katechine, deze hebben een gunstige werking op de darmen.

Broccoli
Net als in spinazie zit er ook in broccoli veel vitamine K. Broccoli is erg caloriearm en heeft een hoog kaliumgehalte, wat ervoor zorgt dat vocht afgedreven wordt. Daarnaast bevat de groente veel vitamine C, ijzer, foliumzuur, calcium en magnesium.

Uien
Rode en witte uien zijn goed voor de haargroei én verbeteren je ogen. Ze weren ziektekiemen af, verzachten ontstekingen en voorkomen afsluiting van de bloedvaten. Ook zou je van uien af kunnen vallen, maar hoeveel uien je daarvoor per dag zou moeten eten, is onbekend.


Bosbessen
In bosbessen zitten véél anthocyanen, stoffen die voor de kleur van de vruchten zorgen. Net als bramen en pruimen zijn bosbessen goed voor het geheugen en de werking van de hersenen. Ook werken bosbessen antioxiderend.

Ananas
Ananas werkt als een oplosmiddel en is goed in het reinigen van de lever en de galblaas. Ananas bevat het enzym bromelaïne, dat bijdraagt aan het herstellen en verteren van proteïne. Daarnaast bevordert het de spijsvertering, is het goed voor je hart én voor je libido?

Wist jij dat deze groenten en fruit hier goed voor zijn? Houd jij hier rekening mee wanneer je je dagelijkse portie groenten en fruit naar binnen werkt?
Reageer 0

Reacties

Ze.nl reacties (0)
Er zijn 4 reacties

Om te kunnen reageren moet je eerst

  • summerflower

    Bovenstaande info was mij al bekend, maar toch goed om dit nog eens onder de aandacht te brengen.

  • Patricia VanderLans

    Fruit eten dus

  • Claudia

    Anoniem,
    Er staat dat een appel dezelfde anti-oxidantische werking heeft als 1500mg vitamine C (25 sinasappels). Niet dat in appels evenveel vitamine C zit als in 25 sinasappels.
    Waarschijnlijk zit er in appels dan een andere stof met dezelfde werking als 1500mg vitamine C.
    (op basis van begrijpend lezen. klopt het alsnog niet.. tja dan kan ik er niks aan doen, ik ben geen diëtiste)

  • Anoniem

    ehm in 1 sinaasappel zit 10 tot 13 keer zoveel vitamine C als in 1 appel, er zit sowieso bijna niks in een appel aan voedingsstoffen.. lijkt me apart als het dan dezelfde werking heeft als 25 sinaasappels .. :P voor ontgiften is water nog altijd het beste

    ik ben wel benieuwd waar jullie dit vandaan hebben gehaald? :)

Annuleren
Gebruik een @ om iemand te noemen