Lifestyle / Eten
Eten

Water: waarom is het zo goed voor je?

Reageer 0
We weten het al jaren; we moeten genoeg drinken en het liefst ook vooral water en/of thee. Maar waarom is dit nou precies zo goed? Ik zocht het uit!
 
Acht glazen water per dag, een liter, twee liter, alleen nog maar water; de adviezen over water krijg je bijna dagelijks wel te horen. Het is niet altijd makkelijk om aan zoveel water per dag te komen. Misschien helpt het als je weet waarom je precies zoveel moet drinken. 
 

Je bloed filteren
Water is vooral heel belangrijk voor je nieren. Je nieren zorgen er onder andere voor dat alle ongewenste stoffen die je door middel van voedsel tot je hebt genomen, zoals afvalstoffen, kleurstoffen, zouten of geneesmiddelen, verwijderd worden uit je bloed. Je nieren zijn dus de hele dag bezig je bloed te zuiveren; heel belangrijk voor je hart- en bloedvaten dus! Per dag wordt ongeveer 180 liter vloeistof langs de nieren geperst. Het grootste gedeelte hiervan gaat gewoon weer terug de bloedbaan in, waardoor de 5 liter bloed die we in ons lichaam hebben zitten dus iedere dag zo'n 36 keer gefilterd wordt. Het deel dat achterblijft is de 1,5 liter urine die we iedere dag uitplassen. Je kunt water dus zien als olie die de machine (de nieren) smeert. 
 
TIP: Neem sowieso voor het ontbijt een groot glas water en laat het 10-15 minuten 'doorspoelen' door even iets anders te gaan doen. Op die manier wordt je spijsverteringskanaal letterlijk en figuurlijk uitgespoeld en je krijgt er meer eetlust van (fijn voor mensen die moeilijk kunnen ontbijten!). 
 

Afvallen door water te drinken?
Ook tijdens het afvallen is water drinken heel belangrijk. Bij het afvallen wordt er namelijk aanspraak gemaakt op je vetreserves; ze worden verbrand. Tijdens die verbranding komen er giftige stoffen - die met dit vet op zijn geslagen - vrij. Wanneer je veel water drinkt kun je deze stoffen makkelijker weer je lichaam uitwerken. Veel mensen denken dat je door water te drinken ook echt afvalt. Maar dat komt vooral omdat je doordat je water drinkt je frisdrank, vruchtensap en koffie eerder laat staan. Doordat je minder van deze verborgen suikers en calorierijke dranken tot je neemt, val je af. 
 
Trucs om genoeg water te drinken
  • Download een app waarbij je je glazen water per dag bij kunt houden (zoals WaterLogged en TapIt Water).
  • Eet voldoende groenten, die bestaan voor een groot gedeelte uit water.
  • Wissel je water af met thee (zonder suiker).
  • Is het warm? IJsklontjes erbij!
  • Zet standaard een flesje water op je bureau en neem het mee in je tas.
  • Iedere keer dat je naar het toilet bent geweest, neem je direct een groot glas water. 
  • Maak je water 'lekkerder' door er stukjes komkommer, citroen, munt of limoen in te doen. Ik gebruik zelf alleen biologische munt omdat ik erachter ben gekomen dat dit plantje extreem bespoten wordt. 
Lees ook de vorige fitspiration artikelen van Esmée!


 
Esmée (24) is freelance journalist en eigenaresse van de fitspiration website WorkThatEs.nl. Haar passie? Sporten en zo gezond mogelijk eten. Ondanks dat Esmée geen personal trainer of geschoolde voedingsdeskundige is, weet ze inmiddels heel veel over deze onderwerpen doordat ze alles leest wat los en vast zit (je bent journalist of je bent het niet) en door veel te praten met deskundigen. Zo moeilijk is dat sporten en gezond eten helemaal niet namelijk!
 
Wil je meer lezen? Kijk dan op WorkThatEs.nl en volg Esmée ook als hoofdredacteur van Fashionscene.nl
Reageer 0

Reacties

Ze.nl reacties (0)
Er zijn 5 reacties

Om te kunnen reageren moet je eerst

  • Anoniem

    Ik neem altijd gewoon grote glazen, waar ongeveer 0,5 L in kan, en drink die dan rustig op. Zo ben je wel snel aan een goede hoeveelheid water :)

  • Chantal

    Gek op water :) Ik drink eigenlijk alleen maar water, groene thee en groene smoothies (met groente, fruit en water).
    Inderdaad veel beter dan frisdranken en dergelijke.

    Die tip over water voor het ontbijt drinken kende ik ook nog niet, leuk om te lezen!

  • locolise

    Water drinken voor het slapen verminderd de kans op een hartaanval of herseninfarct

  • anoniem

    Klopt allemaal. Maar er moet ook rekening gehouden worden dat te veel water drinken ook niet goed is. je spoelt hiermee namelijk de belangrijke bouwstoffen weg en 'verdrinkt' je eigen lichaam als het ware. je kunt dit voorkomen door himalaya-zout bij in je water te doen of een andere zoutsoort met 48 mineralen. Wel wennen in je water, MAAR erg gezond!

  • Anoniem

    die tip over s'ochtends beter eten is echt goed dat wist ik helemaal niet bedankt!

Annuleren
Gebruik een @ om iemand te noemen