Lifestyle / Sport & gezondheid
Sport & gezondheid

5 alternatieven voor de sportschool

"Volgende week ga ik echt naar de sportschool hoor!" Hoe vaak zeggen we dit terwijl we vervolgens lekker languit op de bank gaan liggen? Vaak komt dit omdat we gewoon geen puf hebben om de deur uit te gaan. 
 
Het probleem is vaak dat we wel willen sporten, maar als het er op aan komt gewoon geen zin hebben om helemaal naar de sportschool te gaan. Hadden we nou een hometrainer in de woonkamer staan, waarop we tijdens Goede Tijden, Slechte Tijden hard kunnen trainen, dan was het wel een stuk makkelijker geweest. Jammer genoeg hebben de meesten deze luxe niet. Daarom hebben we een paar andere alternatieven op een rijtje gezet!
 
Touwtje springen
Hoewel touwtje springen voornamelijk voor de lol wordt gedaan door kinderen, is het ook een goede workout voor degenen die snel resultaat willen zien. Met touwtje springen train je namelijk het hele lichaam: benen, billen, armen en buik. Spring bijvoorbeeld drie keer per week een kwartiertje touw of doe dit iedere dag een paar minuten (bouw het wel rustig op). Met een halfuur touwtje springen verbrand je tussen de 300 en 400 calorieën. Je kunt dit zowel in de achtertuin als in de woonkamer doen. 
 
 
Hoelahoepen
Een andere workout uit je jeugd is hoelahoepen. Wie kent het niet? Hiermee train je zowel je rugspieren als je buikspieren. Hoewel niet iedereen een hoelahoep in de kast heeft liggen, kun je er gemakkelijk eentje aanschaffen. Er zijn speciale hoelahoeps om te sporten, waarvan de goedkoopste tussen de 20 en 30 euro kost. Hoelahoep tien à vijftien minuten per dag voor een strakkere taille, een sterkere onderrug en een strakkere buik.
 
Dansen
Een sport waar je absoluut vrolijk van wordt is dansen. Hiermee gebruik je werkelijk ieder deel van je lichaam en verbrand je afhankelijk van je gewicht rond de 400 calorieën per uur. Trek de gordijnen dicht, zet je favoriete playlist op en dansen maar! Dat voelt toch helemaal niet als sporten? 
 
Oefeningen met je smartphone apps
Oefeningen die je in de sportschool doet, kun je natuurlijk ook gewoon thuis doen. Alleen kun je al die oefeningen niet onthouden en weet je niet hoe vaak je ze moet herhalen. Geen nood! Heel fijn is dat er ontzettend veel apps te vinden zijn die je helpen bij het doen van oefeningen thuis. Zo heb je apps met dagelijkse buikspieroefeningen, armspieroefeningen, beenspieroefeningen en nog veel meer. Check het in de App Store of op Google Play op je smartphone.
 

 
Hardlopen
En natuurlijk één van de fijnste gratis workouts die je bijna altijd en overal kunt doen: hardlopen. Als je net begint met lopen is het belangrijk dat je het langzaam opbouwt. In het begin zul je misschien maar twee minuten achter elkaar kunnen hardlopen, maar dit wordt al snel meer. Zorg daarom dat je een hardloopschema hebt waar je je aan houdt. Het fijne aan hardlopen is dat het lekker buiten kan, je zelf kunt bepalen wanneer je gaat en je - naast je outfit - geen kosten hebt.

Voor alles geldt natuurlijk: zet een lekker muziekje op om jezelf te motiveren!

Wat doe jij als je geen zin hebt om naar de sportschool te gaan?