Paspoppen anno 2014: voller & behaarder?

Lichaam door Kristie
De etalagepop zoals wij hem gewend zijn, krijgt een broodnodige make-over. Steeds meer winkels ruilen hun universele poppen in voor een wat meer realistische versie met een bredere taille, grotere borsten en... lichaamsbeharing.

Eerder schreven we al over de eerste modeshow voor plus-size vrouwen en na de modeontwerpers zijn er nu ook winkels die wat veranderingen gaan doorvoeren. Het lijkt er namelijk op dat steeds meer winkels hun lange, slanke mannequins vervangen voor een wat meer realistische weergave. Hierdoor lijken de poppen ook meer op de vrouwen die de kleding daadwerkelijk gaan dragen.

Experimenteren

Er wordt niet alleen geëxperimenteerd met lichaamsvormen, maar ook met make-up, pruiken en zelfs poses. De winkel Wings Beachwear’s in Miami heeft zelfs poppen met tatoeages. Veel vrouwen die daar shoppen hebben namelijk ook tatoeages en daardoor hoopt de winkeleigenaar meer mensen aan te trekken. Ook werden vorige week de eerste poppen met schaamhaar getoond bij American Apparel, een winkel in New York. Ook bij de bruidswinkel David’s Bridal, zullen binnenkort poppen met bredere tailles en grotere borsten in de etalage staan. “Dit zal shoppende vrouwen een beter idee geven van hoe de jurk er werkelijk uit komt te zien,” vertelt de directeur van de grote bruidsketen.

 
Verleiden tot aankoop

Maar waar komt deze verschuiving eigenlijk vandaan? Het schijnt dat winkels heel lang hebben bezuinigd op paspoppen, een universele paspop zonder hoofd en met alleen een torso is namelijk veel goedkoper dan een volledig aangeklede pop. Maar anno 2014 winkelen veel vrouwen natuurlijk online en daarom halen winkels alles uit de kast om winkelend publiek tot een aankoop te verleiden, aldus Daily Mail.

 

Uit verschillende onderzoeken bleek al dat paspoppen wel degelijk invloed hebben op bepaalde aankoopbeslissingen. "Er is een hele generatie van winkelende mensen die nog nooit een aangeklede pop hebben gezien. Wij zagen dit als een kans en gebruiken nu luxe poppen met pruiken en make-up," vertelt de eigenaar van de winkel Saks Fifth Avenue. De verandering is (net zoals veel andere trends) in Amerika ontstaan, maar het zou zomaar kunnen dat we deze paspoppen binnenkort ook in de Nederlandse etalages terugzien...

Wat vind jij van deze verandering?