Lifestyle / Sport & gezondheid
Sport & gezondheid

4 populaire diëten van dit moment

Reageer 0
Je zet nog geen stap in de supermarkt of je komt al minstens tien producten tegen die ‘verboden’ zijn. Hè, verboden? Nou, volgens sommige populaire diëten dan. Van suikervrij tot helemaal zonder E-nummers: welke moet je nu kiezen?
 
We helpen je maar gelijk uit je droom: er bestaat niet één dieet dat het beste is. Wat voor jou heel goed werkt om kilo’s buiten de deur te houden, zorgt bij de buurvrouw voor ontstopping. Kortom, je moet eigenlijk gewoon wat dingen uitproberen en aanvoelen welk dieet bij je past. De volgende diëten zijn niet iets tijdelijks, nee, die kun je makkelijk jaren volhouden als je zou willen. Met een beetje creativiteit in recepten en een snufje doorzettingsvermogen dan wel...
 

Zonder E-nummers
Veel producten zitten er vol mee: E-nummers. Waar sommige E-nummers geen kwaad kunnen, zijn andere weer slecht voor je gezondheid. Wat het zijn? E-nummers zijn stoffen die zijn toegevoegd om een product meer smaak en een mooiere kleur te geven en langer houdbaar te maken. Nu denk je misschien meteen aan kleverige winegums en ingeblikte bonen, maar E-nummers zitten vaak ook in producten waar je het niet verwacht. Wil je meer weten over E-nummers? Check dan dit artikel. Dit voedingspatroon, waarbij je geen E-nummers meer eet, is redelijk nieuw in dieetland, simpelweg omdat we ons sinds kort meer bezighouden met gezond eten.

Wat doet het? Of je er gelijk kilo’s van afvalt? Nee. Het gaat hierbij om gezonder eten en niet om minder eten en dus afvallen. Je eetpatroon blijft hetzelfde, alleen kies je er nu bewust voor om E-nummers te vermijden, zodat je het 'slechte' skipt en plaats maakt voor meer natuurlijke voeding.
Hoe houd je het vol? Het is een lastig karweitje (elk etiket in de supermarkt moet je wagen aan een grondige inspectie), maar het is het waard. Na verloop van tijd weet je precies welke producten ‘mogen’ en welke niet. Maar let wel: in sommige producten die je nodig hebt zitten nu eenmaal gewoon E-nummers. Kijk alleen wel even of dit natuurlijke E-nummers zijn. Die kun je namelijk wel gewoon eten.  
 
Suikervrij
Zonder dat we het weten, zijn we allemaal een beetje suikerverslaafd. En begrijp het niet verkeerd, een beetje suiker is juist goed, maar we halen de verkeerde suikers uit de verkeerde producten. Natuurlijke suikers vind je bijvoorbeeld in groente en fruit, dát zijn de suikers die ons lichaam prima aankan. Maar een chocoladereep om het 4-uurmomentje op kantoor te doorstaan, zit dan weer vol met verkeerde suikers.
 
Wat doet het? Eet een weekje suikervrij en je voelt de hoofdpijn bijna direct opkomen. Het is normaal, je lichaam ‘kickt af’. Echt. De effecten van suiker kunnen – net als roken – schadelijk zijn voor je gezondheid. Reden te meer om te stoppen met suikers. En uiteindelijk krijg je juist méér energie na het weglaten van suiker, dan de energiepieken die suiker je – vaak tijdelijk – geeft.
Hoe houd je het vol? Je kunt nog steeds toegeven aan je snackattacks, maar geef op zo’n moment toe aan gezonde producten. Een paar snoeptomaatjes, een komkommertje of maak van allemaal gezonde ingrediënten een eigen snack, zoals zelfgemaakte hummus met reepjes paprika. Het internet staat vol met snackrecepten zonder suiker, maar die wel de honger stillen.


Lactosevrij
Sommige mensen zijn er intolerant voor, anderen lusten het gewoon niet: zuivel. Of beter gezegd, alle producten die gemaakt zijn van de melk van de koe. Yoghurt, ijs, of gewoon een stukje kaas, iedereen weet wel waar zuivel in zit. Maar lactose, het bestanddeel waar mensen vaak heftig op reageren (tot het allergische aan toe) zit in nog veel meer producten. Een uitdaging dus om lactosevrij te eten.

Wat doet het? Lactose kan bij veel mensen zorgen voor buikkrampen en een onregelmatige stoelgang. Als je regelmatig last hebt van verstopping (of juist heel erg aan de dunne bent), kun je eens kijken of het helpt als je zuivel uit je voeding laat. Veel mensen krijgen er vaak ook een mooiere huid door, dus als je met heftige acne zit, kun je ook eens uitproberen of geen zuivel meer eten werkt.
Hoe houd je het vol? Soja! Sojaproducten komen van – jawel – de sojaplant. Eigenlijk gaat het hier vooral om de boon die in deze plant zit. Is je lust naar zuivel toch iets te groot, dan kun je prima overgaan op sojaproducten. Tegenwoordig is de keuze hierin echt reuze en is het lekkerder dan dat het vroeger was. Je bent er wel wat meer aan kwijt, maar als je niet dagelijks een pak sojamelk wegdrinkt, is het prima te doen voor je portemonnee.
 
Glutenvrij
Ik – Marleen – eet al twee jaar zo veel mogelijk glutenvrij. En dan vooral tarwe laat ik staan. Dit is de graansoort waar de meeste mensen eigenlijk helemaal niet tegen kunnen. En vaak weten ze het niet eens! Tarwe en gluten in het algemeen zit in alles. Brood natuurlijk, maar ook in zakjes om een saus mee aan te maken, pasta’s en sojasaus.
 
Het lastige is, dat wanneer je echt glutenvrij wilt eten, elke korrel verboden is. Gelukkig liggen winkels als Ekoplaza of De Tuinen vol met glutenvrije producten als je toch een bordje pap ’s ochtends wilt of een keer een zelfgemaakte pizza wilt maken met glutenvrije pizzabodems. Ook restaurants houden er steeds vaker rekening mee. Gluten is eigenlijk de verzamelnaam voor alles wat met graan te maken heeft. Tarwe dus, maar ook rogge en spelt, bijvoorbeeld.

Wat doet het? Van tarwe krijgen mensen vaak hoofdpijn. Je krijgt er energie van, dat zeker, maar een teveel aan gluten kan zorgen voor een vertraagde stoelgang en voor vermoeidheid. Je lichaam kan simpelweg niet te veel gluten aan op een dag. Je kunt dus gluten compleet skippen, maar er ook voor kiezen om maar één glutenproduct per dag te kiezen.
Hoe houd je het vol? Als je eenmaal doorhebt waar de gluten in zitten, kun je ze heel makkelijk weglaten. Het is wel even wennen, en glutenvrije producten zijn niet altijd even lekker, maar alternatieven zijn vaak net zo top. Zo kun je van zaden, noten en bessen je eigen muesli maken als alternatief voor je ochtendboterham en is glutenvrije pasta (net even wat langer doorkoken) net zo lekker als ‘gewone pasta.’ 

Welk dieet zou jij wel willen uitproberen? Of volg je er al één?
Reageer 0

Reacties

Ze.nl reacties (0)
Er zijn 8 reacties

Om te kunnen reageren moet je eerst

  • fleur_dekoninck

    Ik gebruik alle 3 dus suikervrij, lactosevrij en zonder e-nummers. maar niet zoals dieten maar als gezonde lifestyle gewoon, soms met supplementen zoals Weight Loss of zoiets ;)

  • Blackkitty

    Ik wil even wat kwijt over glutenvrij dieet ik heb zelf coeiliaki dus ik eet zelf glutenvrij ik kan dus echt geen gluten verdragen en ik vind het bijvoorbeeld in restaurants heel irritant dat mensen denken dat het een afval dieet is dat is het dus NIET kijk als je je lekkerder voelt zonder gluten misschien moet je je dan laten testen op een darmziekte net als ik heb gedaan maar als je het probeerd om af te vallen dan heb ik nieuws voor je als je weer gluten gaat eten komt het er dubbel weer bij begin er niet aan want je ontzegt jezelf alles ik kan niet normaal ergens een patatje gaan eten ik hoop dat jullie hier iets aan hebben xoxoxo blackkitty

  • Xandra Boersma

    Ik probeer nu al een tijdje suikervrij te leven, maar wat is dat allejezus moeilijk zeg. In de meest onverwachte producten zit al suiker of een equivalent daarvan verstopt. Zo heb ik mijn geliefde plakje kipfilet achterwege moeten laten en is een groene curry pasta inmiddels ook een no go. Eerlijk is eerlijk, soms heb ik even een Schijt Aan Suikers-dat en eet ik het alsnog.

  • Renate

    E-nummers vind ik wat kort door de bocht. Het zijn gewoon ingrediënten die een nummertje hebben gekregen. Fabriekanten zetten doordat mensen er bang voor zijn het er gewoon anders op. Dus nu eten we wel kurkuma-extract en geen E-100. Precies hetzelfde, maarja veeeeel beter natuurlijk.

  • VampyMary

    Al is een blik wat jaren houdbaar is niet meteen gevuld me e-nummers --> wekpotten zitten ook niet vol met e-nummers, gewoon ingekookt en lekker lang houdbaar

  • Karin

    "Zonder e-nummers" vind ik een beetje te kort door de bocht. Een product met E951 zou je dan dus niet eten, maar als hetzelfde additief als "aspartaam" wordt omschreven, dan mag het opeens wel?
    Ik heb ook wel eens de regel gezien "als je het niet uit kunt spreken, eet het dan niet", maar dat vind ik helemaal waardeloos. Misschien ben ik juist wel heel goed in het uitspreken van lange en moeilijke woorden :p

    Ik zou dit eerder omschrijven als "zonder kunstmatige toevoegingen," omdat dat mij de essentie van het dieet lijkt... Al is het moeilijk om van elk ingrediënt na te gaan of het wel of niet natuurlijk is. Maar na een tijdje begin je ze wel te herkennen!

  • Marleen_S

    @CHANTAL: Thanks voor de extra info, zeker van die E-nummers!

    Over de gluten gesproken, als je deze vervangt door gezonde alternatieven - zoals een salade i.p.v. brood - kun je verschil merken. Dat was in mijn geval zo. Als je je volstopt met glutenvrije koekjes en brood, dan merk je inderdaad weinig verschil. Vaak is dit ook niet eens zo lekker - bléh!

    De reden dat het glutenvrije dieet toch in dit rijtje staat, komt omdat er ook mensen zijn die een dieet willen volgen om gezonder te gaan leven i.p.v. om direct af te vallen. Het ligt er maar net aan welk doel je voor ogen hebt.

    xxx Marleen

  • Chantal

    Interessant artikel, maar niet helemaal compleet.

    'In sommige producten die je nodig hebt zitten nu eenmaal e-nummers'
    Welke producten zijn dit dan? Ik kan er echt geen één opnoemen wat je echt nodig hebt. Veel dingen kan je ook zelf maken. Ook staat er bij dat je er niet direct van afvalt, maar dat is ook niet helemaal volledig. Tuurlijk, van e-nummers wordt je niet dik, maar als je de bewerkte producten (met e-nummers dus) zal vermijden (ijs, chocola, chips, koekjes) val je wel degelijk af.

    Glutenvrij is een beetje doelloos om af te vallen als je vervolgens alles gaat vervangen door 'glutenvrije producten' (brood, taart, koek). Voor de mensen die echt geen gluten mogen zijn deze producten handig, maar als je echt wil afvallen kan je beter je bruine boterham met vleeswaren eens inwisselen voor een verse salade of zelfgemaakte groentesoep (in plaats van een glutenvrije boterham met vleeswaren).

    Verder een leuk artikel!

Annuleren
Gebruik een @ om iemand te noemen