4 dingen die je moet weten voor je gaat hardlopen

Sport & gezondheid door Esmee Noelle

Zal ik even je dag goed maken? Morgen duurt het nog maar vijf weken voor de lente begint! En mooier weer betekent dat iedereen de hardloopschoenen (weer) aantrekt. Ga je er mee beginnen? Dan moet je deze vier dingen weten.

De meeste mensen beginnen met hardlopen in de periode tussen januari en april. Dat heeft natuurlijk alles te maken met goede voornemens, mooier weer en er strak uit willen zien in blotere kleding. Super goed, maar bij hardlopen komen veel dingen kijken. Als beginner weet je vaak niet meer hoe je moet beginnen en zie je door alle tips niet meer wat belangrijk is.

1. Hardloopschoenen zijn het investeren waard
Wanneer je je eerste stapjes als hardloper op de straten zet, heb je waarschijnlijk nog geen supersonische schoenen onder je voetjes. Logisch, want die krengen kosten een paar duiten. Toch zou je zo snel mogelijk goede hardloopschoenen moeten hebben. En laat het lenen maar even zitten, want wat voor je zusje of buurvrouw goede schoenen zijn, kunnen jouw voeten weleens verpesten. Ga voor advies naar winkels als Run2Day of All4Running. Daar kijken ze naar de stand van je voeten, de drukpunten en je manier van lopen. Vaak wordt er zelfs een filmpje gemaakt van je voeten terwijl je rent op een loopband. Vervolgens pas je verschillende schoenen die goed zijn voor je voeten en kun je kiezen.


2. Bouw het op
Twee jaar geleden stelde ik een fijn beginnersschema samen, houd je daaraan!

3. Vergeet de snelheid
Hardlopen en rennen is niet hetzelfde. Als je begint met hardlopen, ben je geneigd om veel te snel te gaan rennen, terwijl dat veel te zwaar is. Probeer je braaf aan je schema te houden en ook op tijd je rust te nemen. Je lichaam moet wennen!

4. Een blessure heb je zo
Hardlopen is een enorm blessuregevoelige sport. De eerste weken merk je dat je conditie met sprongen vooruit gaat en daarbij gaat het vaak mis. Huh? Inderdaad. Je hart en longen kunnen zich sneller aanpassen aan je nieuwe hobby dan je gewrichten, pezen en banden. Voel je ergens een pijntje? Stop dan meteen met rennen en pak een extra rustdag tussendoor.

En natuurlijk heb ik nog wat bonustips!
- Als het regent is er meer zuurstof in de lucht en daar heb je profijt van. Laat je dus niet tegenhouden door een spatje!
- Door de kou trouwens ook niet, want je hebt het sneller te warm dan te koud. Het belangrijkste bij kou? Doe een muts op, de meeste warmte verlaat je lichaam via je hoofd.
- Zorg voor een goede warming up. Ren een paar keer de trap op en neer in huis, doe wat burpees, knieheffen en natuurlijk hakken-billen.

Lees ook de vorige fitspiration artikelen van Esmée!
 
Dit artikel verschijnt ook op WorkThatEs.nl.
 
 
Esmée (25) is freelance journalist en eigenaresse van de fitspiration website WorkThatEs.nl. Haar passie? Sporten en zo gezond mogelijk eten. Ondanks dat Esmée geen personal trainer of geschoolde voedingsdeskundige is, weet ze inmiddels heel veel over deze onderwerpen doordat ze alles leest wat los en vast zit (je bent journalist of je bent het niet) en door veel te praten met deskundigen. Zo moeilijk is dat sporten en gezond eten helemaal niet namelijk!
 
Wil je meer lezen? Kijk dan op WorkThatEs.nl