6 tekenen dat je beter voor jezelf moet zorgen

Sport & gezondheid door Fleur
Het kan niet altijd regenbogen en unicorns zijn, maar soms gaat het écht niet zo lekker met je. Je moet alleen de signalen hiervoor herkennen, zodat je er wat aan kunt doen. Daarom: 6 tekenen dat je beter voor jezelf moet zorgen.

Met vijftig sociale afspraken, een baan en vriendinnen die je willen zien, kom je nauwelijks aan jezelf toe. Nu kan dat af en toe best, maar soms laat je lichaam je duidelijk weten dat het tijd is even aan jezelf te denken. Sta bijvoorbeeld eens stil bij de volgende 6 tekenen.
 

 
Je hebt vaker wel dan niet hoofdpijn
Je kent het wel: na een drukke dag op je werk met weinig eten en drinken kom je thuis met knallende koppijn. Nu kan dit best eens, maar niet elke dag. Merk je dat je meerdere keren per week last hebt van je hoofd, ga dan eens bij jezelf na of je wel genoeg eet, drinkt en ontspant. Een tekort aan voedsel, vocht en relaxtijd kan namelijk zorgen voor helse koppijn. In plaats van paracetamol slikken, kun je dus beter werken aan de oorzaak en zorgen dat je jezelf niet voorbijloopt.
 
Je kunt uren slapen en blijft moe wakker worden
Je wordt wakker na een nacht van acht uur, maar bent nog steeds dood- en doodmoe. Als ze op je werk een bed zouden neerzetten, zou je zó in slaap kunnen vallen. En wat je ook doet, van je mail checken tot een gesprek hebben, het gaat vaker wel dan niet gepaard met een geeuw. Ons advies? Onderschat de kracht van slaap niet. Een goede nachtrust is essentieel voor je gezondheid. Hoeveel slaap je per nacht nodig hebt, verschilt per persoon, maar als je continu blijft geeuwen, is dat wel een indicatie dat je je hoofd wat eerder op je kussen moet laten zakken.
 
Je hijgt al na twee traptreden
Een onverwacht sprintje trekken naar de trein is nooit zo lekker voor je ademhaling. Maar komen je longen er al uit als je een trapje naar boven hebt genomen? Dan wordt het tijd om iets aan je conditie te doen. Zorg dat je iedere dag minimaal een halfuur beweegt (in huis in de weer zijn telt ook) en kijk eens of er een sport is die je genoeg kan interesseren om ‘m vol te houden. Binnen no time zul je je fitter voelen.
 
 
Je valt tegen mensen uit
Normaal probeer je iedereen vriendelijk of op z’n minst neutraal te benaderen, maar er hoeft nu maar íets te gebeuren, of je flipt compleet. Iemand laat wat vallen? Ook al kan hij/zij er niets aan doen, diegene kan rekenen op een vuile blik. Je lover zegt iets wat je niet helemaal aanstaat? Binnen no time heb je ruzie. Nu mag je natuurlijk voelen wat je voelt, maar wanneer je de tent bij elkaar vloekt omdat er geen ‘xxx’ in een app’je staan, is er waarschijnlijk meer aan de hand dan je toegeeft. Tijd voor een break: zorg voor voldoende ontspanningsmomenten en geef jezelf de tijd om uit te zoeken wat je dwarszit. 
 
Je kunt je slechter concentreren
Iedereen heeft er weleens een dagje tussenzitten waarop het lastig is je te concentreren. Merk je alleen dat je gedachten steeds vaker afdwalen en je minder en minder aan je taken toekomt, dan is het tijd om even na te gaan denken. Vaak wordt een slechte concentratie veroorzaakt door iets wat je dwarszit. Neem de tijd om te achterhalen wat dit is, zodat je er iets aan kunt doen. Wat daarnaast goed helpt om je concentratievermogen te vergroten, is mindfulness of meditatie. 
 
Mensen vragen of het wel goed met je gaat
Je kunt er niet iedere dacht op je best uitzien, maar zodra je anderen veelvuldig bezorgd naar je ziet staren, is er wellicht meer aan de hand. Krijg je vaak de vraag of het wel goed met je gaat? Stel jezelf die vraag dan ook eens. Let er ook op wát mensen precies aan jou opvalt: zie je wit, heb je kringen onder je ogen? Of krijg je juist vaker te horen dat je er niet bij lijkt te zijn? Tijd om bij jezelf na te gaan of er een kern van waarheid in zit!

Waaraan merk jij altijd dat het wat minder goed met je gaat?