Drama alert! Starbucks biedt excuses aan voor de viral ‘bear cup’ die fans woedend maken
Wat een vrolijke, feestelijke productlancering had moeten worden, draaide deze week uit op een bittere nasmaak voor talloze Starbucks-fans. De koffieketen werd overspoeld met klachten op sociale media en zag zich zelfs genoodzaakt een excuses uit te brengen.
De viral ‘bear cup’
Op donderdag 6 november kondigde Starbucks vol trots hun nieuwste aanwinst aan: de ‘Bearista Cold Cup’, een schattige beker in de vorm van een beer met een groen beaniedeksel en rietje. Een dag eerder had het merk fans al lekker gemaakt met een voorproefje op Instagram en de reacties waren heel enthousiast. De beker moest dé musthave van de feestdagen worden, maar de realiteit bleek anders: binnen enkele uren na de release was de beker wereldwijd volledig uitverkocht, tot grote ergernis van fans die te laat waren of in de rij hadden gestaan.
Boze reacties op social media
Op X (voorheen Twitter) en Instagram lieten koffieliefhebbers massaal hun teleurstelling blijken. Velen voelden zich buitengesloten of vonden dat Starbucks de lancering slecht had georganiseerd. Eén gebruiker schreef: "Ik heb gisteren bij een paar winkels in de buurt gevraagd. Ze zeiden dat er nul beschikbaar zouden zijn als de deuren open gingen, omdat medewerkers eerst mogen kopen." Een ander reageerde verontwaardigd: "Niet cool van Starbucks om maar één of twee bekers per winkel te hebben en ze dan eerst aan barista’s te verkopen voordat klanten een kans krijgen." Veel fans vroegen zich af waarom de keten het product zo uitgebreid promootte, terwijl de voorraad blijkbaar minimaal was. Sommigen spraken zelfs van een bewuste marketingtruc om hype te creëren.
Starbucks biedt excuses aan
De ophef werd zo groot dat Starbucks excuses heeft aangeboden. "De belangstelling voor onze merchandise overtrof zelfs onze grootste verwachtingen," aldus het bedrijf. "Ondanks dat we meer Bearista-bekers hebben verscheept dan bijna elk ander product dit seizoen, waren de Bearista-beker en enkele andere items razendsnel uitverkocht. We begrijpen dat veel klanten enthousiast waren en bieden onze excuses aan voor de teleurstelling die dit heeft veroorzaakt." Het bedrijf benadrukte dat het zijn best doet om beter in te spelen op de enorme vraag naar seizoensproducten, die elk jaar groter lijkt te worden.
Nieuwe feestitems op komst
Hoewel Starbucks niet in detail wilde treden, liet het bedrijf weten dat er 'meer spannende merchandise' onderweg is voor de feestdagen. Fans hopen dat dit keer wel voldoende voorraad beschikbaar zal zijn om de run op de producten te voorkomen. Ondertussen is ook het 2025 Holiday menu gelanceerd, met terugkerende favorieten als de Sugar Cookie Latte en de Iced Gingerbread Chai: kleine troost voor teleurgestelde fans die de berenbeker misliepen.