Waarom het tonen van verschillende lichamen zo belangrijk is in beauty campagnes

Beauty door Claire

In een online wereld waarin we overspoeld worden met ‘perfecte lichamen’, ‘vlekkeloze huidjes’ en zorgeloze levens krijgen we een onrealistisch beeld van schoonheid te zien. Zonde! In de campagnes van Dove en het merk Fenty Beauty vieren ze in hun campagnes diversiteit. Dit is waarom dat zo belangrijk is.

Lees ook: Body positivity toepassen voor jezelf: zo kan je gericht werken aan je eigen body image

Waarom het tonen van verschillende lichamen in beauty campagnes zo belangrijk is

Schoonheidsidealen

Schoonheidsidealen zijn iets van alle tijden. Je vindt ze overal: op televisie, in films, muziekclips, in magazines, op affiches, op het internet en in reclame. Op social media zie je ze op elk moment van de dag. Vaak zijn deze schoonheidsidealen onrealistisch en als je kijkt naar het speelgoed waar kinderen mee spelen wordt dat al vroeg aangeleerd. Dunne bovenlichamen van Barbie en tengere beentjes van Bratz-poppen. Kinderen leren hiermee dat om mee te tellen en in het leven succesvol te zijn, meisjes mooi en slank moeten zijn. Dit is niet anders in de reclame en de media die wij te zien krijgen. Toch is dit tijdelijk minder geweest met een trend die zich richtte op het idee dat alle lichamen goed zijn en gezien mogen worden: body positivity. Helaas is dit door bepaalde trends verminderd.

Terug bij af

Social media, merken en andere plekken waren goed op weg met body positivity, maar door onder andere de Heroin Chic-trend en de komst van de bekende Ozempic-trend is het accepteren van lichamen die afwijken van de norm, helaas weer verminderd. Kunnen we terug?

Body shaming

De onrealistische schoonheidsnormen hebben vervelende en schadelijke gevolgen. Denk hierbij aan de jongeren die zijn opgegroeid met technologie en media. Zij worden dagelijks overspoeld met 5000 reclameboodschappen per dag. Het beeld wat ze daarop zien is grotendeels gemanipuleerd met de perfecte vrouwenlichamen en totaal niet realistisch. Helaas zien jongeren dit niet en worden ze er onbedoeld heel erg door beïnvloed. Het verandert de manier waarop kinderen zichzelf zien en het beeld van wie ze willen zijn. Veel van de genormaliseerde ideale lichamen zijn voor velen namelijk helemaal niet haalbaar (en dat is oké).

Beauty campagnes die het goed doen

Het merk Fenty Beauty, opgericht door zangeres Rihanna, is goed in het vieren van diversiteit en heeft drie campagnebeelden vrijgegeven om de zomercollectie van het merk te presenteren. Daarop staan drie vrouwen met verschillende lichaamstypes in bikini’s die een heerlijke stranddag voorstellen. Zongebruinde huid waar je de lijnen van de bikini goed in ziet. Prachtige lichamen, waar de reacties en comments verdeeld over zijn. Een deel is negatief waarbij er wordt gezegd dat het ongezond is en het ‘bevorderen van zwaarlijvigheid’ wordt afgekeurd en het andere deel is positief. Dat is waar je vooral naar wil kijken. Mensen zijn blij en herkennen hun eigen lichaam erin. Het erkent dat er mensen met een grotere maat bestaan. Dat bewijst maar weer hoe belangrijk het is. Op naar deze norm!

Meer op Instagram