Lifestyle / Media
Media

Hoe verslaafd ben jij aan Instagram?

Alle perfecte plaatjes op the gram zijn misschien mooi, maar ze zorgen bij sommige mensen ook voor meer onzekerheid. Wanneer je tijdens het scrollen steeds vaker negatieve gedachten krijgt en je meer down gaat voelen, dan is het hoog tijd voor de grote Instagram-schoonmaak! Doe eerst de test: hoe verslaafd ben jij?

instagram verslaafd

 

5 tips om je Instagram verslaving te verminderen

Half uur per dag

De eerste stap naar een gezonder Instagram-gebruik is om te kijken hoeveel tijd je überhaupt besteedt op dit socialmedia-kanaal. Om gewoontes te veranderen moet je jezelf eerst ermee confronteren. Klik in je profiel op het menu en ga vervolgens naar ‘jouw activiteit’. Hier zie je hoeveel minuten (of uren) je de afgelopen dagen op Instagram hebt rondgehangen. Wanneer je iets verder scrolt kan je voor jezelf een dagelijkse reminder zetten met hoeveel tijd je maximaal online wil zijn. Een half uur per dag schijnt het beste te zijn. Wees je ook bewust wanneer je inlogt en niet bijvoorbeeld nog vlak voor het slapengaan.

Timeline opruimen

Word je van een bepaald persoon onzeker? Of vind je het bloedirritant dat iemand elke dag foto’s plaatst van zijn of haar kroost? Waarom die irritaties behouden als je iemand gewoon kan ontvolgen? Je mag nog altijd zelf bepalen wie je wel en niet volgt. Alsof een Kim Kardashian door heeft dat je haar hebt ontvolgd. Vind je ontvolgen een te grote stap, omdat het wel om een bekende gaat en je bang bent voor reacties uit je omgeving? Zet iemand in dat geval op mute. Houdt een story ingedrukt, ga naar uitschakelen en kies vervolgens voor ‘verhaal en berichten dempen’. Zo volg je die persoon technisch gezien wel, maar zie je de posts en stories niet meer in je tijdlijn.

‘No’ tegen notificaties

Het uitzetten van je notificaties is een goede zet om jezelf niet continu in de verleiding te brengen om de app te openen. Je weet dan immers niet wanneer er iets nieuws wordt gepost. Het beste is om gewoon alle meldingen uit te zetten. Als je toch graag je dagelijkse dosis inspiratie wil krijgen, kan je voor jezelf eventueel een speciaal moment inplannen voor Instagram.

Controle over je Insta

Heb je weleens last van vervelende reacties? Op Instagram kun je controle houden over je reacties, likes en views. Via de instellingen kan je bij ‘reacties’ bijvoorbeeld reacties van bepaalde mensen blokkeren of woorden laten wegfilteren. Ook is het mogelijk om gewoon alle reacties en likes onzichtbaar te maken. Als je bijvoorbeeld onzeker wordt van het feit dat je elke keer maar 10 likes krijgt, dan is het wellicht slim om dit inderdaad uit te zetten. Zo word je zelf ook niet ermee geconfronteerd.

Neem eens een break

Tot slot is het belangrijkste dat je niet alleen online communiceert met mensen, maar ook in het echte leven. Voel je je alleen na een uurtje scrollen door Instagram en krijg je last van FOMO (Fear Of Missing Out)? Ga dan eropuit! Bel of app je beste vriend(in) en vraag of hij/zij tijd heeft om te wandelen. Al kan je ook gewoon in je eentje wandelen. Je hebt al interactie wanneer je oogcontact hebt met andere mensen. Of zet een boeiende podcast op. Wie weet zie je eindelijk in dat je Instagram helemaal niet nodig hebt. Hopelijk ontdek je in ieder geval dat er veel meer moois is dan de 'perfecte plaatjes' op Instagram.

Lees ook: Waarom je misschien beter uit je groepswhatsapp kan stappen