Lifestyle / Psyche & spiritualiteit
Psyche & spiritualiteit

Van collega tot schoonmoeder: zo deal je met energievreters

Herken jij dit: zodra je met een bepaald persoon een gesprek voert voel je je ineens lusteloos en somber? Voordat je diegene zag voelde je je nog prima, maar na het gesprek voel je je totaal leeggezogen. Je voelt je bijvoorbeeld moe, gefrustreerd of juist onzeker. Hoe ga je met die gevoelens en, sterker nog, met die energievreters om?

Raam vrouw palmbomen Unsplash


Lees ook: Over narcisme: Codependentie en narcisme

Stap 1: Herken de energievreter

De eerste stap is om de energievreter te herkennen. Energievreters komen in verschillende vormen. Het is niet altijd je standaard kwebbeltante op werk zijn die je de oren van het hoofd af kletst en roddelt over van alles en iedereen. Ook kan het juist iemand zijn waar je close mee bent, die jou zonder dat je het echt doorhebt op emotioneel gebied beïnvloedt en uitgeput laat voelen. Gelukkig zijn er een aantal kenmerken waarmee jij kan checken of jij iemand in je omgeving hebt die jouw energie verslindt. 

Veelvoorkomende kenmerken energievreters:

  • Nemen vaak een negatieve houding aan
  • Praten veel
  • Veeleisend van anderen
  • Tonen weinig oprechte interesse in jou
  • Geven veel kritiek
  • Vestigen vaak de aandacht op zichzelf
  • Klagen vaak 
  • Vaak argumentatief en kunnen minder goed tegen ongelijk
  • Hebben minder respect voor jouw grenzen
  • Nemen weinig verantwoordelijkheid voor eigen gedrag
  • Willen altijd hun zin hebben
  • Roddelen vaak

Zo deal je met een energievreter:

Luister naar jouw gut feeling

Vaak kan je een energievreter herkennen aan het gevoel dat je van diegene krijgt. Heb je een onderbuikgevoel bij iemand, maar kan je je vinger er niet op leggen? Of merk je dat je je elke keer uitgeput of minder fijn voelt nadat je met diegene in contact bent geweest? Houd dit dan in de gaten en neem eventueel afstand van deze persoon. 

Neem afstand, zowel emotioneel als fysiek

Herken jij een energievreter in je omgeving? Houd dan een bepaalde afstand van deze persoon. Zo kan je ervoor kiezen om hem of haar minder vaak of niet meer te zien. Soms kom je niet altijd onder een energievreter uit. Het kan bijvoorbeeld een schoonmoeder zijn die je regelmatig ziet, en iemand waar je mee samen moet werken. Houd het contact dan oppervlakkig, en geef je grenzen duidelijk aan. Je kan altijd vriendelijk aangeven dat je specifieke opmerkingen of bepaald gedrag onprettig vindt, of dat je het liever niet over bepaalde onderwerpen wilt hebben. 

Ga niet mee in negativiteit

Breng je toch tijd door met een energievreter? Laat je dan niet meezuigen in eventuele negativiteit. Bedenk je van tevoren dat jij je goed voelt en dat, alsof je een soort denkbeeldig pak om je heen trekt, deze persoon jouw gemoedstoestand niet kan beïnvloeden en dat jij boven enige negativiteit staat. Zo ben je je meer bewust van eventuele beïnvloeding en kan je het gedrag van de ander makkelijker relativeren. Laat je tijdens gesprekken met de energievreter niet verleiden om emotioneel betrokken te raken bij dramatische verhalen en ga niet mee roddelen of negatief praten. Wees ook helder en stel je neutraal op als de energievreter in een slachtofferrol gaat zitten. Zo houd jij je energie bij jezelf en geef je de energievreter geen kans meer om jouw gevoelens te beïnvloeden.

Lees ook: Hoe weet je of je een paniekaanval hebt gehad?

Beeld: Unsplash