Lifestyle / Werk & studie
Werk & studie

Tijd voor de grote thuiswerkschoonmaak

Reageer 0

Nu veel werknemers vanwege het Coronavirus thuis moeten werken, is het essentieel zo min mogelijk afleiding te hebben. Begin de thuiswerkdagen met succes door een voorjaarsschoonmaak in je home office te doen! 

schoonmaken tips

Lees ook: tips voor een productieve thuiswerkdag

Haal de juiste schoonmaakspullen 

Dit klinkt vrij logisch, maar gaat in praktijk nog regelmatig fout. Ga voor jezelf eerst eens na wat er allemaal schoongemaakt moet worden. Grote kans dat er een dikke laag stof achter je computer ligt! Gebruik hiervoor anti-stofdoekjes. Koop ook allesreiniger en microvezel doekjes om je home office. Vergeet ook niet de vuilniszakken, een stofzuiger en dweil. 

 

Timemanagement

Probeer in te plannen hoelang je bezig bent met het schoonmaken van je werkplek at home. Met nadruk op werkplek. Ook al zit je nu thuis, er wordt nog steeds verwacht dat je van 9-5 aan het werk bent. Probeer daarom écht alleen je werkplek te poetsen en sla niet door naar de voorjaarsschoonmaak van het hele huis. Zet een wekker en stop vervolgens met schoonmaken. Is nog niet alles schoon? Morgen is er weer een dag, waarin je een ander deel van je home office kunt cleanen. 

Gooi zoveel mogelijk weg

Het doel van een grote schoonmaak, is natuurlijk een frisse werkdag. Gooi daarom overbodige spullen weg. Denk aan: papiertjes, prulletjes en andere dingen die je eigenlijk niet meer gebruikt. Stop de spullen die je wel wil bewaren in aparte mappen en opbergdozen en markeer ze indien nodig. 

Ruim je computer op

Een fysiek schone omgeving om te werken geeft een enorm voldaan gevoel.. Je wilt natuurlijk niet dat dat fijne gevoel als sneeuw voor de zon verdwijnt zodra je je overvolle computer openend. Kijk daarom grondig naar de mapjes (en bureaublad) op je computer en verwijder bestanden die je niet meer gebruikt, nooit opent of waar je gewoonweg niks meer aan hebt. Rust op je bureaublad = rust in je hoofd. 

Stel een clean desk policy in

Probeer je opgeruimde werkplek daadwerkelijk opgeruimd te houden. Dit doe je door een clean desk policy in te stellen. Wanneer je thuiswerkdag voorbij is, ruim je je bureau op en neem je deze af met een doekje. Zo kun je iedere dag starten aan een frisse en opgeruimde (eet)tafel of bureau. 

Lees ook: 10 tips waarmee thuiswerken appeltje-eitje wordt

Reageer 0

Reacties

Ze.nl reacties (0)
Schrijf als eerste een reactie:

Om te kunnen reageren moet je eerst

Annuleren
Gebruik een @ om iemand te noemen