Lifestyle / Sport & gezondheid
Sport & gezondheid

Onderwater paaldansen: waarom iedereen dit een keer gedaan moet hebben

Reageer 0

Het ziet er altijd enorm indrukwekkend uit: een vrouw die zichzelf omhoog hijst aan een paal en vervolgens met haar hele lichaamsgewicht aan één been slingert. Paaldansen is een zware sport. Om dit te bereiken moet je jarenlang hard trainen en een beetje aanleg is wel zo handig. Voor velen van ons blijft het een droom, tot nu! Bij Zwemles op maat in Alkmaar is het sinds begin dit jaar mogelijk om de les ‘aquapole’ te volgen: paaldansen onderwater. Hiervoor hoef je dus niet je eigen gewicht te kunnen tillen, want het water doet dit voor je! Redacteur Chloe probeerde het uit.

Lees ook: Dit zijn de populairste sportklasjes in Nederland

De les

In het zwembad waar je met negen vrouwen een les volgt staan de palen met zuignappen op de bodem. De instructrice die staat aan de kant zodat iedereen goed kan zien wat zij doet. Je begint eerst rustig met een warming-up op muziek. Zo kan je ook even wennen aan bewegen in het water. Dat je gewichtsloos in het water bent, betekent natuurlijk niet dat het niet zwaar is. Bewegingen die je onderwater maakt, zijn een stuk zwaarder dan op het land. Het water houdt je lichaam tegen, waardoor je dus meer kracht zal moeten zetten. 

Na de warming-up gaat het tempo van de muziek omhoog en ga je echt beginnen. Je doet meerdere losse oefeningen en deze worden uiteindelijk achter elkaar geplakt. Zo krijg je dus een echte paaldans. De oefeningen bestaan voornamelijk uit het vasthouden van de paal en verschillende bewegingen met je benen maken. Ook wordt er hier en daar nog een sprongetje gemaakt. De laatste vijf minuten doe je ook nog een cooling down. In het water voel je het niet zo, maar je spieren hebben keihard gewerkt. 

Je vraagt je natuurlijk af: moet je ook kopje onder? Gelukkig niet, tijdens de oefeningen blijf je met je hoofd boven water, maar met al die benen in de lucht wordt er  genoeg gespetterd. Het kan wel gebeuren dat je het even niet meer houdt en kopje onder gaat. Je krijgt dus wel wat water naar binnen als je niet oppast. Gedurende de les wordt er ook veel gelachen. Ondanks dat er serieus wordt gesport, is het al een ervaring opzich. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Zwemles op Maat (@zwemlesopmaat) op

De ideale sport

Weinig spierkracht of een lage conditie? Ook dan kun je een les onderwater paaldansen proberen. De instructrice houdt rekening met het niveau van de deelnemers. Gaat het te snel, dan past ze het tempo aan. Het is dus een les voor iedereen. Nog een voordeel van onderwater paaldansen is dat je minimale spierpijn voelt. Het water masseert als het ware je lichaam tijdens de oefeningen. Een win-win situatie dus! 

Een les duurt 45 minuten en wordt meerdere dagen in de week gegeven. Als je fysiek sterker wil worden, maar ook wat aan je conditie wil doen is dit de perfecte sport! Daarnaast gebruik je de hele les je buikspieren om jezelf omhoog te houden. Het zal er waarschijnlijk niet zo soepel uitzien als een echte paaldanseres, maar leuk is het zeker wel! 

Lees ook: Zo krijg je mooie dikke billen

Reageer 0

Reacties

Ze.nl reacties (0)
Schrijf als eerste een reactie:

Om te kunnen reageren moet je eerst

Annuleren
Gebruik een @ om iemand te noemen