Van dit eten en drinken slaap je een stuk slechter

Eten door Sabine

Voet buiten de deken, voet weer binnen de deken, je kussen omdraaien voor de koude kant of even een glaasje water drinken. We halen best wat capriolen uit om de slaap te vatten als we wakker liggen, maar je slapeloosheid kan ook liggen aan het voedsel dat je eet. Van dit eten en drinken slaap je een stuk slechter.

Suikerrijk voedsel
Het is zo lekker: nog even een chocoladekoekje eten voor het slapengaan. Echter kunnen de suikers in dit koekje ervoor zorgen dat je bloedsuiker een flinke boost krijgt en dit kan je slaap verstoren. 

Pittig eten
Feit is dat pittig eten je spijsvertering behoorlijk in de weg kan zitten waardoor je een onrustig gevoel in je maag kunt ervaren wanneer je probeert te slapen. Daarnaast wordt beweerd dat een bepaald stofje in chilipeper, capsaicine, ervoor zorgt dat je lichaamstemperatuur verandert wat je slaap ook weer kan beïnvloeden.  

Alcohol
Een slaapmutsje, oftewel: een neut voor het slapengaan. Het klopt inderdaad dat alcohol je slaperig doet voelen, maar je daadwerkelijke slaap wordt toch verstoord door alcohol. Het zorgt er namelijk voor dat het moeilijker wordt om in je diepe slaap, oftewel je REM slaap te komen. Hierdoor kun je ’s nachts vaker wakker worden.

Cafeïne
We weten dat cafeïne je wakker houdt. We weten ook dat het in koffie en cola zit, maar wist je dat in de meeste theeën en zelfzorgmedicijnen ook cafeïne zit? Je kunt beter overstappen op cafeïnevrije koffie als je toch graag een bakkie pleur wilt drinken voor het slapengaan. Dit geldt ook voor je knallende hoofdpijn. Probeer je paracetamol 'm te vervangen voor een natuurlijke remedie.

Te veel water
Water is goed voor je, dat klopt. Maar te veel water drinken voor het slapengaan kan ervoor zorgen dat je midden in de nacht wakker wordt voor een plaspauze. Normaal is je lichaam in staat om door te slapen wanneer je naar de wc moet, maar wanneer je te veel hebt gedronken, lukt het je lichaam niet om dit te onderdrukken en word je wakker.

Etenswaren op tomatenbasis
Een tomatengerechtje voordat je gaat slapen klinkt misschien onschuldig, maar tomaten zijn rijk aan een bepaald zuur dat voor maagzuur kan zorgen. 

Vet eten
Zeker wanneer je een avondje bent gaan drinken, smaakt een vette snack vaak wel goed. Alleen kun die kapsalon beter achterwege laten. Vet voedsel is voor je maag wat moeilijker te verteren waardoor je maag te veel zuur gaat produceren om je hap te verteren.