Beauty / Lichaam
Lichaam

De beste yogaposities tegen menstruatiepijn

Reageer 0

Wanneer je ongesteld bent en je maag zich samentrekt alsof je er de steenkolenmijn van Valkenburg huist, heb je geen zin om je benen achterin je nek te gooien tijdens de wekelijkse yoga. Toch is het helemaal niet zo’n gek idee om de heupen los te gooien tijdens je sportsessie. Deze yogaposities verlichten namelijk je menstruatiepijn.

Duifhouding
In het Sankriet wordt deze houding ook wel Eka Pada Rajakapotasana genoemd, maar als je die tongbreker liever laat voor wat het is, kun je het houden op ‘de heup opener’. Deze duifhouding rekt de billen, liezen en de psoas, een lange spier aan de zijde van je wervelkolom en bekken. Hierdoor ervaar je verlichting van je menstruatiepijn.
Zo doe je het: Ga op de vloer zitten en met je rechter knie gebogen en leg je linkerbeen achter je neer. Plaats je handen naast je en krom je rug lichtelijk. Adem 5 keer in en uit en verwissel daarna van been. 

 

Arching pigeon // Lower back pain relief

Een foto die is geplaatst door 丁梦 (@karen.ding) op

One Armed Camel
Deze yogapositie verhoogt de flexibiliteit van je rug en focust zich hiermee op je buik. Hierdoor krijg je minder last van krampen tijdens je ongesteldheid. Daarnaast stimuleert deze houding ook je bloedcirculatie en spijsvertering.
Zo doe je het: Kniel op een yogamatje en plaats een van je handen op het uiteinde van je been, voor het begin van je voet. Strek je andere arm zo ver mogelijk naar achteren en hou deze houding 5 ademhalingen vol. Hierna wissel je van arm.

Tijgerpositie
Heb jij altijd het idee alsof er een olifant op je onderrug staat wanneer het maandelijkse feestje weer aanbreekt? Dan is de tijgerpositie het yogastandje voor jou. Deze houding rekt je wervelkolom en helpt de zenuwen in je onderrug te ontspannen.
Zo doe je het: Ga op je handen en knieën op je yogamatje zitten. Til daarna je been op en richt deze zo ver mogelijk naar het plafond. Om je evenwicht te houden, kun je je voet vastpakken.  Adem drie keer diep in en uit en wissel daarna van been.


Katpositie
Met deze houding rek je je torso en je nek wat voor verlichting van je kramp kan zorgen.
Zo doe je het: Heb je een kat zich weleens zien uitrekken? Zo werkt dit in principe ook: Ga op je handen en knieën zitten en zorg dat je armen in een lijn zijn met je benen en dat ze zich recht onder je schouders bevinden. Rond je rug zoals een kat dat zou doen en adem een paar keer in en uit. Herhaal dit proces een aantal keer.  

 

🐱🌿 #TheYogaPhysio #CatPose

Een foto die is geplaatst door T H E Y O G A P H Y S I O (@theyogaphysio) op

Bron: Medical Daily
Reageer 0

Reacties

Ze.nl reacties (0)
Schrijf als eerste een reactie:

Om te kunnen reageren moet je eerst

Annuleren
Gebruik een @ om iemand te noemen