Review: Twilight's Eclipse

Media door Roosmarijn

Nadat de vorige films ontzettend aansloegen bij het publiek was de vreugde groot toen bekend werd dat ook het derde deel van de Twilight-reeks verfilmd zou worden. Met twee immens populaire voorgaande films is het bijna onmogelijk om deze te overtreffen. Toch is het de makers goed gelukt. Na twee films met een zeer open einde, maakt het derde deel van de filmreeks de cirkel een beetje rond. Dit is een film met meer antwoorden dan vragen. Het verhaal is duidelijk en wordt goed opgebouwd. Wel zijn er minder special effects toegevoegd vergeleken met de vorige films, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt met de uitbreiding van de romantische scènes en meer diepgang in het verhaal.

Bella (Kristen Stewart) staat voor een moeilijke beslissing: ze moet kiezen tussen haar liefde voor Edward (Robert Pattinson) en haar vriendschap met Jacob (Taylor Lautner). Een keuze die de strijd tussen vampieren en weerwolven dreigt aan te wakkeren. Wanneer Edward Bella ten huwelijk vraagt, realiseert ze zich dat ze veel van haar (menselijke) leven zou moeten opgeven als ze haar keuze voor een bestaan als vampier zou doorzetten. Vanaf dat moment zal haar leven nooit meer hetzelfde zijn en de gedachte dat ze afscheid zal moeten nemen van haar familie valt haar zwaar.

Maar dat is niet haar enige probleem. Seattle wordt geteisterd door een reeks van mysterieuze moorden en vampier Victoria zint nog steeds op wraak na de dood van haar geliefde. Ze heeft het nog altijd op Bella gemunt. Victoria verzamelt een leger van kersverse vampiers die Bella's bloed letterlijk kunnen drinken.

Edward beseft dat hij tekortschiet om zijn meisje te kunnen beschermen. Voor Bella's veiligheid zit er dan ook niks anders op dan de krachten te bundelen met de weerwolven. Samen binden ze de strijd aan tegen de vampieren, maar is hun gezamenlijke kracht wel goed genoeg? Ondertussen kan Jacob het maar moeilijk verkroppen dat Bella verliefd is op Edward. Hij is vastberaden om haar hart te veroveren en is ervan overtuigd dat zij diep in haar hart ook gek is op hem. Hij probeert haar te overtuigen dat hij haar beter kan beschermen dan Edward en dat zij voor hem niet zou hoeven te veranderen.

Maar wat voelt Bella voor Jacob? Is het vriendschap, of is het meer? En hoe zit het dan met Edwards huwelijksaanzoek? Terwijl het gevaar steeds dichterbij komt, wordt Bella's lot voor eens en voor altijd beslist.

De liefde tussen Bella en Edward wordt steeds sterker, al is Jacobs rol in deze film duidelijk groter. Niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk. Zoals in New Moon al naar voren kwam, heeft Jacob sterke gevoelens voor Bella. Maar nu spreekt hij ze meer uit en probeert hij ook om ervoor te zorgen dat zij voor hem kiest. Ook in dit deel blijkt dat Jacob niet veel waarde hecht aan een T-shirt, iets wat menig vrouw erg zal plezieren. Edwards affectie voor Bella levert veel romantische scènes op. Bij de aanblik van Edwards liefde voor Bella kunnen we alleen maar smelten. Zucht, willen we niet allemaal zo'n lover die voor jou door het vuur zou gaan om je te beschermen?

Door de vermindering van de special effects blijft er meer ruimte over voor diepgang in de film. Dit is waarschijnlijk het geval omdat de dialogen in deze film heel belangrijk zijn om het verhaal goed te kunnen begrijpen. Prima keuze, want zo is het verhaal ook goed te volgen voor degenen die de boeken niet hebben gelezen. Reden genoeg dus om het nieuwste deel in de bios te gaan zien! Het volgende deel zal volgens de laatste berichten in tweeën worden gesplitst. Breaking Dawn zal eind november 2011 te verwachten zijn. Ik kan niet wachten!

The Twilight Saga: Eclipse is vanaf donderdag 30 juni in de Nederlandse bioscopen te zien.