Review: Welcome to the Rileys

Media door Eline_B

Jaren na het plotselinge overlijden van hun tienerdochter gaan Lois (Melissa Leo) en Doug Riley (James Gandolfini) nog steeds verdoofd door het leven. Zij heeft zichzelf van de buitenwereld geïsoleerd door geen stap meer buiten de deur te zetten, hij probeert passie en liefde in een affaire te vinden.

Wanneer zijn minnares onverwacht komt te overlijden vlucht Doug, met nog meer hartzeer, op zakenreis naar New Orleans, waar hij de zestienjarige stripper Mallory (Kristen Stewart) ontmoet. Hij besluit in New Orleans te blijven en zoekt redding bij Mallory door zich over haar te ontfermen. Lois beseft dat dit de laatste kans is om haar huwelijk te redden en het onvermijdelijke moment om het heft in eigen handen te nemen, is aangebroken.

Deze film wordt gedragen door de geweldige acteurs en boeit van begin tot eind, zonder dat er spectaculaire scènes aan te pas komen. James Gandolfini (o.a. The Last Castle en de drie delen van The Taking of Pelham) komt zeer goed uit de verf, net als Kristen Stewart (Twilight), die de losgeslagen stripper kwetsbaar neerzet.

Het is een mooi drama, die vertolkt hoe het leven is: een mix van emoties, verstand en omstandigheden. Er wordt nergens te veel gezegd of prijsgegeven, dus als kijker moet je gewoon lekker blijven zitten en afwachten. Producer Jake Scott moet de hele film gedacht hebben: 'hoe zou dat in het echt gaan?', want tot aan de laatste scène is de film geloofwaardig. Het mooiste aan de film is de gelijkenis tussen de drie totaal verschillende karakters, die ieder in een ander stadium van het leven zitten. Ze zijn allemaal de weg kwijt en op zoek naar een uitweg. Uiteindelijk komt het moment dat Doug, Lois en Mallory samenkomen, op dat moment is de spanning zelfs in de bioscoop voelbaar.

Welcome to the Rileys is een verademing tussen de films van nu. Een prachtig drama waar je heen moet, maar zonder verwachtingen. Gewoon gaan kijken.

Welcome to the Rileys draait vanaf 19 mei in de bioscopen.