Review: Blue Valentine

Media door Madelon

Cindy (gespeeld door Michelle Williams) en Dean (Ryan Gosling) zijn elkaars jeugdliefde. Ze waren ooit gepassioneerd verliefd op elkaar, maar zien hun huwelijk en hun liefde nu langzaam uiteen vallen. Allebei willen ze hun problemen oplossen en weer gelukkig worden in hun huwelijk, maar kunnen ze dit? In de hoop hun liefde voor elkaar terug te winnen boeken ze een hotelkamer, waar zij samen terugkijken op hun ontmoeting en al het moois dat zij ooit deelden.

De film schakelt soepel van het heden naar het verleden. We zien hoe Cindy en Ryan elkaar ontmoeten, hoe hun relatie ontstaat en hoe gelukkig ze zijn, maar tegelijkertijd ook hoe hun liefde uit elkaar valt en hoe ze steeds verder van elkaar verwijderd raken. Naarmate de film vordert worden de problemen steeds heftiger, waardoor Blue Valentine een pure en realistische film is.

Michelle en Ryan werden beiden genomineerd voor een Golden Globe voor hun rollen in Blue Valentine. Michelle werd daarnaast nog genomineerd voor een Oscar in de categorie Beste Actrice.

Blue Valentine is ab-so-luut een must-see, maar verwacht geen gezellig avondje in de bioscoop als je deze film gaat bezoeken. De film is hartverwarmend en hartverscheurend tegelijkertijd en daarnaast zó heftig, dat je met een lading aan emoties naar buiten loopt. Je voelt je vreselijk machteloos tijdens het kijken, want je wil zo graag dat het goed gaat komen, maar je ziet de liefde ook de afgrond in glijden.

De scènes wisselen steeds van het heden naar het verleden, waardoor je eigenlijk naar twee verhaallijnen zit te kijken. Gelukkig is dit absoluut niet storend gedaan. Integendeel, deze manier van vertellen wekt juist ontzettend veel emotie op en maakt dat je echt meeleeft met Cindy en Dean. Je ziet de liefde opbloeien, maar een minuut later zie je 'm weer in elkaar storten, waardoor je zelf ook echt switcht van blij naar verdrietig. Hoewel het einde misschien voorspelbaar is, komt het toch onverwacht, en is het geweldig in beeld gebracht. Props voor de regisseur, maar ook voor de acteurs. Wat spelen Michelle en Ryan goed. Sterker nog, ze spelen perfect. De Golden Globe-nominaties voor beiden en de Oscar-nominatie voor Michelle zijn wat mij betreft helemaal terecht, zonde dat ze geen van de prijzen gewonnen hebben.

Gek hoe je je door zo'n film beseft dat het leven niet altijd loopt zoals je het plant. Blue Valentine laat zien dat dingen soms niet in je bereik liggen en dat het soms gaat zoals het gaat. Triest, maar ontzettend mooi. Zoals ik al zei: een must-see. Maar leg de zakdoekjes klaar.

Blue Valentine draait vanaf 17 maart in een aantal grote bioscopen.