Review: Pirates of the Caribbean IV

Media door Eline_B

Wanneer Jack Sparrow (Johnny Depp) een vrouw uit zijn verleden tegenkomt, de mooie Angelica (Penelope Cruz), weet hij niet zeker of ze echt gek op hem is, of een meedogenloze bedriegster die hem gebruikt om de legendarische 'Fountain of Youth' te vinden. Wanneer ze hem dwingt aan boord te gaan van de Queen Anne's Revenge, het schip van de formidabele piraat Blackbeard (Ian McShane), belandt Jack in een onverwacht avontuur, waarbij hij niet zo goed weet voor wie hij het meest bang moet zijn: Blackbeard of de vrouw uit zijn verleden.

Na de eerste drie delen is er veel veranderd. Niet meer de piraten, maar mannen van de koning zijn de baas op zee. De geheime schatten van de zee liggen bijna voor het oprapen en zijn net zo interessant voor koningen. Bij de zoektocht naar de eeuwige jeugd heeft Jack dan ook te maken met meer dan piraten alleen.

De film introduceert een nieuw gezicht, Angelica, die de vrouwelijke versie van Jack moet voorstellen. Maar er zijn gelukkig ook oude bekenden, waaronder Barbossa. Hij is zijn geliefde Black Pearl én een been kwijt, en is uit op wraak. Onder de Britse vlag zeilt hij met een schip naar de ‘Fountain of Youth’ om daar zijn oude 'ik' weer tevoorschijn te halen. Ook de meest gevreesde piraat door alle piraten, Blackbeard, heeft een prominentere rol in dit deel van de film. Hij beoefent de kunst van zwarte magie, maar is bang voor zijn voorspelde dood. Het verjongende water van de ‘Fountain of Youth’ moet hem redding brengen.

Ook al verbaast het vierde deel van de populaire Pirates of the Caribbean-serie weinig en haalt ‘ie het niveau van deel één en twee niet, liefhebbers moeten deze film zeker in de bioscoop zien. Al is het alleen maar vanwegehet waanzinnige 3D-aspect (hoewel dat in sommige scènes te wensen overlaat). De film is bovendien ontzettend vermakelijk en verveelt nergens. Met hier en daar een knipoog naar de vorige delen én een luguber en ironisch eind - dus wel even blijven zitten tot na de aftiteling.

Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides is vanaf woensdag 18 mei te zien in de bioscopen.