Review: Lisette Jonkman - Verkikkerd (+WIN!)

Winacties door Madelon
Ben je student (geweest) en op kamers gegaan in de grote boze stad? Dan móet je Verkikkerd lezen! Meet Lucy, een 18-jarige blondine die op zichzelf gaat wonen in Enschede en op hilarische wijze kennismaakt met haar studententijd.

Lisette Jonkman debuteerde, na het winnen van de Chicklit Schrijfwedstrijd in 2011, met Glazuur als haar eerste roman. Na allerlei lovende recensies en goede kritieken is het twee jaar later tijd voor een tweede boek: Verkikkerd. Een nieuwe chicklit met vrolijke cover en ? naar het schijnt ? net zo?n vrolijk verhaal, zo niet nog beter dan Lisettes debuutroman. Wij waren razend benieuwd!

Lucy verheugt zich op een studententijd zonder haar ouders en hoogbegaafde zusje. Tot haar grote afschuw komt ze terecht op de campus, in een huis vol nerds. Denk maar niet dat ze ook maar iets met haar huisgenoten te maken wil hebben! Vooral niet met die lange, blonde jongen die twee kamers verderop woont. Waar kent ze hem toch van? En waarom krijgt ze het zo warm van hem? Ze valt toch zeker niet op nerds?

Voor iedereen die ooit op kamers is gegaan in een stad waar zij niemand kende zal Verkikkerd vanaf hoofdstuk één ontzettend herkenbaar zijn. De 18-jarige Lucy vindt het maar wat spannend om haar nieuwe stulpje in Enschede te betrekken, maar loopt iets minder warm wanneer bekend wordt dat ze op de campus komt te wonen ? en dan niet bij de knappe hogerejaars studenten, waar ze op hoopte. In plaats daarvan mag ze zich de gelukkige huisgenoot noemen van Kikker, Chewy, Paladin, Kofschip en het andere meisje Hermelien ? overigens niet hun echte namen.

Al tijdens de introweek maakt Lucy kennis met het fenomeen ?dronken worden? en merkt ze hoe het is om op een negatieve manier in de belangstelling te staan. Ook krijgt ze langzaamaan gevoelens die ze niet had verwacht en wellicht ook niet bij zichzelf herkent ? haar huisgenoten zijn stuk voor stuk ?nerds?, waar ze thuis in Groningen nooit geassocieerd mee zou willen worden. En dat thuis is er ook nog. Lucy?s beste vriendin Merel studeert nog wel in het hoge noorden en terwijl Lucy zelf te veel bier drinkt, colleges probeert bij te houden en haar roes uitslaapt na een heftige nacht in het Enschedese uitgaansleven, vergeet ze haar zusjes verjaardag. Lucy lijkt er een potje van te maken, maar probeert zich juist zo goed te redden in haar eentje. En dan is er ook nog die vervelende, nerderige, maar oh zo leuke huisgenoot Kikker? Hoe houdt ze zich staande?

Met Verkikkerd heeft de 25-jarige Lisette Jonkman een parel van een chicklit afgeleverd. Een boek vol humor en herkenbare situaties. En ja, plaatsvervangende schaamte steekt af en toe ook de kop op, maar dat is alleen maar omdat je zo erg met Lucy meeleeft. Alsof je een klein zusje hebt, dat net is gaan studeren. Je wilt haar behoeden voor haar fouten, maar weet ergens ook dat ze haar studentenleven zelf moet ondergaan en die fouten gewoon moet maken. En ondertussen lach je om de heerlijk droge en eigentijdse humor die Lisette in haar tweede boek heeft gelegd.

Conclusie: Verkikkerd is zeker een boek om deze zomer in je koffer te stoppen! Uitstekend leesvoer en heerlijk vermaak voor in je luie stoel. Gaat dat lezen!

Winnen

Ben jij ook zo benieuwd naar Verkikkerd? Ze.nl mag 5 exemplaren weggeven van het boek! Om kans te maken op deze prijs dien je Ze.nl te liken op FacebookMeer kans maken? Deel de actie op je eigen Facebook- en/of Twitter-account door op onderstaande icoontjes te klikken.

Klik vervolgens hieronder op de meedoenbutton! Simpel toch? De actie loopt tot en met 12 augustus 2013.

Kun je niet wachten tot je hoort of je gewonnen hebt? Verkikkerd is ook te bestellen via Bol.com voor ? 17,50.