Schrijfwijzer voor het web

Media door Fleur
Lifestyle-artikelen, opiniestukken, gedichten, romans: tegenwoordig kiezen veel mensen ervoor hun teksten via het web op de kaart te zetten. Een erg slimme zet. Maar nu is de vraag: hoe doe je dat met succes?

Inhoud

In Schrijfwijzer voor het web nemen Chrétien Breukers (dichter, publicist, uitgever en mede-hoofdredacteur van poëzielog De Contrabas) en Merel Roze (freelance eindredacteur en schrijfcoach en auteur van onder meer de roman Fantastica) je mee in de wereld van de webteksten. Hoe heeft bijvoorbeeld de weblog eigenlijk zijn intrede gedaan? Wat moet ik nu doen én laten als ik voor het internet wil schrijven? En op welke manieren breng ik mijn teksten onder de aandacht? De antwoorden vind je in dit boek.

Do?s en don?ts
We beginnen met een lesje geschiedenis (van de eerste weblog naar Geen Stijl, naar bloggen vanaf je iPhone), om vervolgens uitgebreid te kunnen lezen hoe een goede webtekst eruitziet. We vinden onder meer tips op het gebied van structuur, woordkeuze en zinsbouw en stijl. Een greep uit de richtlijnen in het boek?
  • Een hele lap tekst leest niet lekker van het scherm. Structureer je stuk zo dat de lezer zijn aandacht erbij kan houden. Tussenkopjes, witregels en opsommingen zijn hiervoor ideaal!
  • Natuurlijk kies je ook je woorden zorgvuldig uit en denk je na over hoe je je zinnen formuleert. Voorkom dat je zinnen te lang zijn en dat je lezers er eerst een woordenboek moeten bijpakken voordat ze begrijpen wat er staat.
  • Ook belangrijk is de toon die je gebruikt. Voor een informatieve website schrijf je bijvoorbeeld anders dan voor een persoonlijke blog. Bedenk dus goed voor wie je precies schrijft.
Meer dan alleen schrijftips
Een tekst schrijven is één ding, maar hoe vertegenwoordig je je merk? En als je je verhaal klaar hebt, hoe kan je het dan effectief via het web onder de aandacht brengen of zelfs uitgeven? Ook hiervoor geven de auteurs verschillende nuttige tips, zoals deze:
  • Laat zien dat een tekst van jou is door je eigen toon te creëren. Schrijf bijvoorbeeld zoals je iets zou zeggen. En vergeet niet dat humor ook een hoop kan doen.
  • Een effectieve manier om aandacht te vragen voor je teksten en die aandacht vervolgens vast te houden, is door frequent (dus niet iedere zes maanden) te schrijven. Heb je een weblog en wil je dat die succesvol wordt en blijft? Laat ?m niet versloffen!
  • De ambitie om van je teksten een boek te maken? Laat mensen alvast kennismaken met je schrijfstijl via sociale media! Of stel online (gratis) je eigen e-boek samen.
En?
In vijf hoofdstukken komt alles wat je hoort te weten over het publiceren van stukken op het net langs, of je nu schrijft over wat je dagelijks meemaakt of van plan bent een e-boek te lanceren. De informatie wordt in een logische volgorde aan je gepresenteerd, wat het makkelijk maakt het boek te lezen.

Voor wie denkt dat het geven van schrijftips in dit boek een droge opsomming van feiten inhoudt: absoluut niet. E
r worden concrete voorbeelden gegeven (wat maakt de teksten van dichter en columnist Nico Dijkshoorn bijvoorbeeld nu precies zo populair?), waardoor je ook ziet wat voor effect een tekst kan hebben. Dit zorgt ervoor dat de informatie die je krijgt ook gaat leven.

Doordat de auteurs van deze schrijfwijzer daarnaast aandacht besteden aan laagdrempelige (lees kosteloze en/of snelle) manieren om lezers voor je teksten te trekken, wordt schrijven voor het web toegankelijk en leuk gemaakt. Motiverend werkt ook (wederom) het vertellen over mensen die veel succes hebben geboekt met hun internetschrijfsels.

Schrijfwijzer voor het web is door de levendige, heldere schrijfstijl en volledigheid een toegankelijk boek voor een toegankelijk doel. Grote kans dat je na het lezen van deze gids meer uit je toetsenbord haalt!

Benieuwd geworden en behoefte aan meer tips? Via onderstaande link haal je het boek zo in huis!

Schrijfwijzer voor het web
Chrétien Breukers en Merel Roze
ISBN: 978-90-457-0295-7
Prijs: ? 13,50
Uitgeverij: Augustus