Achtergrond: Echte schoonheid.

Lichaam door Ze.nl
Faalangst bij jonge meisjes
Niet alleen is het huidige schoonheidsideaal niet realistisch, het is helaas ook nog eens schadelijk voor vele jonge meisjes die hiermee opgroeien en zich daardoor vaak niet goed genoeg voelen. Een recentelijk onderzoek van het tijdschrift YES, liet zien dat maar 11% van de ondervraagde meisjes over voldoende eigenwaarde denkt te beschikken. Negentig procent van de jonge vrouwen heeft faalangst en dat uit zich in niet naar school durven, bang zijn dat anderen je niet leuk vinden, ziek zijn tijdens toetsweken en jezelf lelijk vinden. Het is te treurig voor woorden en het roept de vraag op: in wat voor maatschappij leven we eigenlijk? Maar nog belangrijker is de vraag: hoe lossen we dit op? Wat mij betreft begint het met een meer realistisch beeld te geven over echte schoonheid.

Wat is schoonheid?
Schoonheid is natuurlijk niet eenduidig, want voor de een is het anders dan voor de ander. Schoonheid is niet alleen een uiterlijk gegeven, maar zeker ook een innerlijke en heeft te maken met je goed voelen en dit ook uitstralen. Acceptatie is hier het sleutelwoord, onvoorwaardelijk, wie je ook bent. Schoonheid zit in datgene wat je een goed gevoel geeft of van kunt genieten. Het is een gevoel en geen verstandelijk gebeuren, dat afgemeten kan worden in modellenmaten.

Volgens Wikipedia wordt schoonheid in onze samenleving vooral beschouwd als fysieke aantrekkelijkheid. De fysieke aantrekkelijkheid is volgens deze bron, het meest zichtbare en meest toegankelijke kenmerk van een persoon en heeft een belangrijke informatieve waarde. Fysiek aantrekkelijke personen zijn populairder, minder het onderwerp van pesten en presteren beter. Het is uiteraard treurig dat dit zo is, maar daar kan verandering in komen als we beginnen met het beeld van schoonheid in de media te veranderen.

Casting van echte vrouwen
Laatst zat ik met mijn dochter van 18 jaar een televisieprogramma, Coleen's real women, te kijken. Dit programma gaat over een Engelse vrouw, Coleen, zelf een ex-model, die probeert alledaagse en gewone vrouwen te casten voor grote merken. In dit bewuste programma ging het om een bekende make-up lijn, dat normaal gesproken gebruik maakt van professionele (slanke) modellen. Wat een genot was het om te zien hoe vrouwen met rondingen, grotere maten en gewoon leuke karakters, de hoofdrol kregen.

Ook al zouden er maar 10 vrouwen doorgaan naar de laatste castingrondes, het feit dat de aanwezige vrouwen gevraagd waren, was voor hen al zeer bijzonder en een enorme opsteker voor het zelfvertrouwen. Uiteindelijk werd een van deze vrouwen ook daadwerkelijk uitgekozen, ondanks dat professionele modellen meedongen voor deze belangrijke vacature. Het geeft mijn dochter en mijzelf hoop dat ook wij nog eens keer in aanmerking kunnen komen voor een billboard.

De Dove campagne
Het zojuist genoemde tv programma is een goed voorbeeld dat mensen zich steeds meer bewust zijn van wat echt is en wat niet. Ze hebben meer behoefte aan authenticiteit en integriteit en daarbij past een meer realistisch beeld van schoonheid. De reclamecampagne van Dove speelt hier handig op in.

dove vrouwen.jpg



De Dove reclames zijn inmiddels wel bekend geworden door het gebruiken van echte vrouwen op hun affiches en in hun commercials. Ze gaan echter nog een stapje verder, want ze zijn een campagne gestart om vrouwen en meisjes meer bewust te maken van hun visie op echte schoonheid. Deze campagne heet: 'Tijd voor echte schoonheid' en Dove zegt hierover: "Al veel te lang wordt schoonheid bepaald door nauw gedefinieerde stereotypen. Vrouwen hebben laten weten dat het tijd is om daar verandering in te brengen. Dove is het daarmee eens en gelooft dat echte schoonheid vele vormen, maten en leeftijden heeft."

Een onderdeel van de campagne is workshopformule Bodytalk gericht op jonge meisjes en jongens tussen de 11 en 14 jaar. Volgens Dove zijn teveel meisjes en ook steeds vaker jongens obsessief met hun uiterlijk bezig en ontwikkelen daardoor een laag zelfbeeld. De workshop wordt via leerkrachten van het onderwijs aangeboden.

Inspirerend
Vrouw.nl wil zich inzetten voor meer realistische schoonheid in reclamecampagnes en in de media. We zijn al goed bezig met onder andere onze rubriek Vrouw van de week, waarin we een vrouw laten zien die wij bewonderen voor wie ze is en wat ze doet. We willen jou heel graag uitnodigen om met ons mee te denken over wat we nog meer zouden kunnen doen. Stuur je reacties naar info@vrouw.nl en wij zullen deze plaatsen op onze site.


artikel Faalangst

Dove campagne