Verstandig eten op wintersport

Sport & gezondheid door Barbara
Eindelijk, het wintersportseizoen is weer aangebroken. Pistes met maagdelijke sneeuw en lunchtentjes in Hans & Grietje-stijl met heerlijke koolhydraat, suiker- en kaasexplosies op de menukaart.

De tartiflette, raclette en crêpes zijn in een wintersportweek niet aan te slepen. Doordat je bakken energie verbruikt heeft je lijf deze sloot aan calorieën ook nodig, nietwaar? Neen dus.

Natuurlijk verbrand je meer calorieën op een piste dan wanneer je thuis op de bank zit, maar er wordt ook niet snel op een Olympisch Winterspelen-niveau gewerkt in een week waarin fun met loved ones centraal staat. Een skiër van 60 kg verbandt zo?n 400 calorieën per uur en bij een snowboarder is dit nog iets meer (o.a. door het gehannes bij de liften). Met zo?n vier uur op de piste zet je dus al gauw zo?n 1600 calorieën weg. Dat tikt lekker aan.


Maar als je even kritisch kijkt naar wat je op zo?n dag naar binnen werkt is dat toch wel even slikken. Een glas glühwein telt zo?n 260 kcal. Warme choco met slagroom? 320 kcal. Een bratworst bij de lunch? 320 kcal. Een spaghetti bolognese met kaas telt 750 kcal en bij het avondeten wordt het pas echt janken: patat met mayo 590 kcal, tartiflette: 1.500 kcal, raclette 2.000 kcal, kaasfondue 1.800 kcal. Ik begin maar niet over de drank tijdens après-ski...

Het lijkt me duidelijk dat een wintersportvakantie niet veel goed doet voor je lijf. Tenzij je een paar kleine dingen verandert. Je teert bijvoorbeeld veel langer op een ontbijt van havermout, magere kwark, fruit of eieren dan op croissants, koffiebroodjes of witte afbakbroodjes met nutella. Neem als snack een noten of dadelreep. Dit klinkt misschien uncool, maar het zorgt ervoor dat je jezelf niet te buiten gaat aan allerlei slechte dingen tijdens de lunch. Laat alle kaas-ellende tijdens de lunch staan. Het is niet alleen bagger vet, maar bevat ook nog eens 0 voedingswaarde. Je krijgt eerder last van je darmen dan dat het je energie oplevert.


Neem gewoon lekker een salade en vraag of ze de saus apart kunnen serveren. Drink veel water tussendoor. Beperk de drank tijdens de après-ski. Wissel gewoon steeds een drankje af met een spa blauw. Als je ?s avonds aan de kaasfondue gaat, kies dan voor groente om te dippen in plaats van het witte brood. Drink voordat je gaat eten een paar enorme glazen water, je eet dan minder (het werkt echt!).

Met deze kleine aanpassingen verander je een wintersportweek gewoon in een detox-week en kom je strak en fit terug van je vakantie.

Keep up the good work & break a leg!

Liefs, Bar
________________________________________________________________________________________

Barbara den Bak is personal trainer, oprichtster & mededirecteur van The Bootcamp Club en blogger voor diverse sites, waaronder Ze.nl.
Begin 2009 heeft ze The Bootcamp Club opgericht, een militaire trainingsvorm in de buitenlucht. Inmiddels zijn er door heel Nederland Bootcamp-trainingen te vinden.
Voortaan voorziet Barbara de Ze.nl-lezeressen van de leukste tips op het gebied van afvallen, trainen en gezond eten.

Voor meer info over Barbara kun je kijken op www.thebootcampclub.nl of op haar sport & lifestyle blog www.barbaradenbak.blogspot.com.