De klant is?

De maatschappij door Jerney
Zit je dan. Bij de klantenservice van de Mediamarkt. Met het aangeschafte apparaat. Met de bon en het garantiebewijs. Helaas zonder goed antwoord, want: ?Nee, mevrouw. Precies dat ene dingetje, daar is de garantie niet voor.? Kut.
 
Toch ironisch dat je vroeger tijdens marketinglessen altijd voorgeschoteld kreeg dat de markt steeds transparanter wordt. Dat bedrijven verplicht zijn geworden om te doen wat ze zeggen. Ik weet niet over welke bedrijven deze docent het had, maar ik kom deze bedrijven maar sporadisch in het echte leven tegen.

Chagrijnig
Het begint al in de gewone winkel, waar het motto ?de klant is koning´ blijkbaar niet als leus op de wc-deur staat geschreven. Want allememaggies, wat kijkt het personeel tegenwoordig chagrijnig. Je bent nog niet eens door de deur of je wilt alweer wegrennen. Is het tegenwoordig zo moeilijk om even een begroeting eruit te gooien? Of in ieder geval een knikje ter erkenning? Ik bedoel, ik weet het: het leven is soms klote, maar als het leven altijd klote is op het moment dat je je uren in de winkel uitzit, nou dan is dit waarschijnlijk niet je droombaan. Sorry. Dus donder dan gewoon op. Voor jezelf en voor ons allen die de winkel in moet.
 

 
Bezorgtijden: nog zo?n dingetje. Iedereen werkt, maar het bankstel, boek of die vibrator wordt gegarandeerd om twee uur ?s middags geleverd. Dat is namelijk zo?n handige tijd. Kun je na je werktijd tenminste weer eens langs bij de buurvrouw van drie straten verderop. Die altijd in je pakketjes neust en het plakband er verkeerd op terugplakt. Maar ja, dat pakketje kan volgens de bezorgingdienst ?écht niet? ?s avonds worden bezorgd. Een halfuurtje van tevoren bellen dat de bezorging er straks aan komt? Welnee, die aangegeven ?tussen 12.00 en 16.00 uur? is al hartstikke meedenkend. Laten we het vooral niet makkelijker voor ons allemaal maken. Zal die bezorger uiteindelijk niet veel gelukkiger worden als de deur weleens open wordt gedaan en hij niet met de helft van de pakketjes weer terug moet naar de vestiging? Misschien niet, maar ik wel.
 
De helft van de levering
Waarschijnlijk mag ik geen namen noemen, maar doe ook nooit een bestelling bij een bedrijf dat het woord ?Bakker? in z?n naam heeft. Aardige mensen, leuk product, waardeloze hersenen van de medewerkers en nog waardelozere levering. Eerst staan ze voor het verkeerde huisnummer en doordat mijn telefoon gelijk doorschakelde naar voicemail ? Vodafone is toch niet zo ?perfect? ? sta ik tien minuten in de wachtrij bij het servicenummer, voordat men zegt: ?Ja, sorry mevrouw. Niet ons probleem dat ze het verkeerde huisnummer hebben doorgegeven. Moet je maar uitvechten met het bedrijf. Maarehh... u krijgt dan wel voor de volgende keer extra bezorgkosten.? Gelukkig ging het de keer daarop al veel beter. Ik kreeg in ieder geval de helft van de levering. Waar de rest zich bevond kon niemand me vertellen. Ook het bedrijf zelf niet. Wonderlijk.
 
 
Maar laat ik ook eerlijk over mezelf zijn. Ik ben soms niet de gezelligste in de winkel of supermarkt. Haast, geen tijd, moe; het zijn slechte excuses maar het gebeurt. Ik probeer mezelf echter te beteren, zeg dankjewel en kijk de medewerkers aan terwijl ik ?Jij ook!? zeg. Ik doe m?n best. Echt. Dus willen jullie dan hetzelfde voor mij en al die andere haastige, ondankbare bezoekers van je winkel doen? Wie weet hebben we dan allebei een prettige dag en mopperen we achteraf niet over ?dat takkekreng achter de kassa? of ?dat mens die niet eens de moeite deed om de kleren terug te hangen?. Wie weet. Service schijnt hét item voor de komende jaren te worden. Ik wacht geduldig. 

Lees ook de vorige columns van Jerney!



Jerney van Poorten - een 25-jarige in ontkenning - heeft een ?overdose? aan fantasie, een boel sarcasme en een afkeer voor mensen die altijd drie zoenen moeten geven.

Wekelijks schrijft ze op haar blog http://schrijftaal.blogspot.com over alles wat in haar ogen bijzonder interessant is. Zoals George Clooney of ruziën in bed. De columns zijn niet politiek correct, maar gelukkig ook nooit politiek: "Want dat is voor oude mannetjes met hangbillen."