Review: Heleen van Royen - De Hartsvriendin

Media door Madelon
Heb jij De Hartsvriendin van Heleen van Royen nog niet gelezen? Een must-read voor alle Ze?s! De Hartsvriendin is een typisch Heleen van Royen-boek vol humor, vrouwenvriendschap en zelfliefde.

Yvonne de Graaf leidt een huiselijk en overzichtelijk leven: ze is gelukkig getrouwd met haar jeugdliefde Maarten, heeft twee tienerkinderen en een vrijwilligersbaan bij de Vogelopvang. Op Facebook heeft ze 34 vrienden, maar in werkelijkheid beschouwt ze Mona als haar enige en beste vriendin. Wanneer Mona het op Yvonnes veertigste verjaardag laat afweten én ze een wel heel opmerkelijk cadeau krijgt van haar kinderen, verandert de zachtaardige Yvonne in een daadkrachtige vrouw die niet langer met zich laat sollen.

De vijfde roman van Heleen van Royen is er één zoals we die van de schrijfster kennen: luchtig, maar toch ook rauw, geschreven met veel humor, pit en vooral eerlijkheid. Toch is De Hartsvriendin wat simpeler. Het verhaal leest goed weg en je bent steeds weer benieuwd naar hoe het Yvonne nu weer zal vergaan, maar dan bijna op een meelijwekkende manier.

Tijdens het lezen word je al snel meegesleept in de wereld van een vrouw die de huidige maatschappij krampachtig probeert bij te houden, mede dankzij haar tienerkinderen. Ze zit op Facebook, gebruikt woorden als ?LOL? en ?ROFL? zonder nou eigenlijk precies te weten waarom. Yvonne is smoorverliefd op Simon (van Nick) en wil dolgraag met dolfijnen zwemmen, omdat ze denkt dat die activiteit haar het licht laat zien en alles op zal lossen. Ze eet veel te veel en is zich ervan bewust dat ze niet perfect is. Yvonne heeft het hart op de goede plek zitten, maar is menselijk en maakt fouten. En juist dáárom leef je zo met haar mee.

Eerlijk en herkenbaar

Zoals iedere roman van Heleen van Royen is ook De Hartsvriendin weer ontzettend eerlijk en herkenbaar ? zeker voor vrouwen. Iedere recensent die De Hartsvriendin minder dan vier sterren gegeven heeft, is vast en zeker een man geweest. Yvonne is een vrouw die alles probeert zo goed mogelijk te doen, maar waarbij het niet helemaal uit de verf komt. Maar zeg nou zelf: wie snoept er niet stiekem van het beslag bij het bakken van een taart, wie is er niet onzeker over haar lichaam en wie heeft er nooit irritaties naar anderen toe? Vriendschap en zelfliefde zijn twee thema?s die in dit boek centraal staan en dankzij Heleen wordt duidelijk dat iedereen, zelfs iedereen met een masker op, hier behoefte aan heeft.

De schrijfster neemt ons mee langs alle ontwikkelingen die Yvonne meemaakt in haar zoektocht naar een nieuwe levensstijl ? met alle verwachte en onverwachte gevolgen van dien. Helaas wordt het verhaal, net als je er een beetje in begint te komen, ruw beëindigd: De Hartsvriendin is het eerste deel van een tweeluik. En net als het spannend wordt, is daar het GTST-momentje: de gouwe ouwe cliffhanger. En daar moeten we het voor nu mee doen.

De Hartsvriendin: een heerlijk wegleesboek vol herkenbare onzekerheden waar iedere vrouw weleens mee te kampen heeft, maar daar blijft het ook bij. Maar makkelijke boeken zijn vaak de beste ? en daarom zijn wij zo ontzettend benieuwd naar deel 2! Zal de band tussen Yvonne en Mona weer als vanouds worden?

Bestel De Hartsvriendin nu op Bol.com!

Tegelijk met het verschijnen van De Hartsvriendin opende Heleen van Royen een (tijdelijke) pop-up store in het centrum van Amsterdam. Lees het hele verslag van deze middag op Chicklit.nl