Lifestyle / Sport & gezondheid
Sport & gezondheid

Calorieën verbranden in de sneeuw!

Natuurlijk, in de zomer stap je zóveel makkelijker de deur uit om even hard te lopen of spring je op de fiets naar je werk. Terwijl we in de winter de Sneeuwkoningin van de smoesjes zijn. Maar niet voor lang!

Want er zijn genoeg creatieve ideeën om toch de nodige calorietjes te verbranden, zonder dat je per se een peperduur abbo op de sportschool hoeft te nemen. Met deze winterse activiteiten verbrand je namelijk gewoon calorieën en het is nog leuk ook!

Schaatsen (400-500 calorieën per uur)
"Ik kan dat niet, ik val altijd op m'n bek." Dat kan wel zijn, maar oefening baart kunst! En daarnaast bestaat er voor zo'n beetje elk lichaamsdeel wel een beschermer: de helm, kniebeschermers, polsbeschermers...Haal dus je oude schaatsen weer eens uit die stoffige doos op zolder en trek je schaatsen aan. Want waar dat meertje bij je dorp in de zomer vol ligt met zonaanbidders, is het nu één groot, gezellig schaatsfestijn! Gezellig met vriendinnen een stukje schaatsen of romantisch met vriendlief.


Snowboarden (250-550 calorieën per uur)
"Maar er is nog helemaal geen sneeuw gevallen in Nederland... dan wacht ik wel. " Eh, wrong! Je hoeft niet te wachten en je hoeft ook niet op skivakantie, want je kunt ook gewoon een dagje indoor skateboarden! Dikke pret (vooral als je het voor de eerste keer doet) en je bent nog goed bezig ook.

Sneeuwbalgevecht (100-200 calorieën per uur)
"Daar ben ik te oud voor." Nou, je bent toch nooit te oud om lol te hebben? Ga lekker naar het park of, als je niet wil dat iemand je ziet, houd lekker in je eigen achtertuin een gevecht. Nodig wat vriendinnen uit of ga de strijd aan met de vriendjes van je broertje. En ben je bang om vies te worden? Trek gewoon wat oude kleren aan en pak je goed in, dan heb je nergens last van.

Sneeuwpop maken (250-450 calorieën per uur)
"In m'n eentje een sneeuwpop maken? Dat is ook saai." Dat klopt, dan is er inderdaad niet veel aan. Maar het is wel leuk om een sneeuwpopcompetitie te organiseren: wie maakt de mooiste/ grootste/ dikste sneeuwpop? Denk wel aan een strenge, maar rechtvaardige jury en een bepaalde tijdslimiet. Laat die vriendengroep, familie of buren maar komen.


Sleetje rijden (300-500 calorieën per uur)
"Ik ben te groot voor de slee." Nou, nee hoor, die slee kan wel wat hebben. En bovendien moet je steeds weer naar boven lopen met de slee, en dus ben je lekker actief! Én je moet bij het afdalen de slee onder controle houden, waardoor je ook veel spieren gebruikt. Voel je je hier echt te groot voor? Laat dan je kindje/ nichtje/neefje lekker sleeën en loop alleen met hem/haar mee terug naar boven, zo blijf je toch in beweging.

Sneeuw scheppen (200-400 calorieën per uur)
"Ik heb geen schep." Je hoeft ook niet per se een schep te hebben, ook met een bezem kun je prima sneeuwscheppen. Doe eens lief en maak de oprit van je ouders weer schoon, of natuurlijk gewoon die van jezelf. Misschien kan het je geen bal schelen hoe je oprit erbij ligt, maar je buren zullen je dankbaar zijn, als je even dat extra stukje van hun meepakt!

Laat het nu maar snel sneeuwen...

Houd jij van sneeuw of blijf je liever binnen als het sneeuwt?
Beeld: WeHeartIt