Lifestyle / Psyche & spiritualiteit
Psyche & spiritualiteit

14 tips om te ontstressen

Reageer 0
Zakelijke afspraak hier, vergaderingetje daar. Je rent van hot naar her om je baas tevreden te stemmen, waardoor je hartstikke moe wordt en de migraine alweer voelt opkomen. Je wilt ontstressen, maar hoe? Wij geven je tips. 
 
Het lied van Herman van Veen lijkt is zo’n beetje je lijflied: “Opzij, opzij, opzij, maak plaats, maak plaats, maak plaats. Wij hebben ongelofelijke haast”. Relaxen? Dat woord staat niet in je vocabulaire. Toch is het belangrijk dat je af en toe een momentje neemt om te ontstressen. Met deze tips gaat je dat gegarandeerd lukken. 
 
Wandelen
Ga ’s ochtends met de hond (of die van de buren) wandelen en ga ook tijdens je lunchpauze een blokje om. Denk niet dat je hier geen tijd voor hebt, want het hoeft niet langer dan 10 minuten te duren. Als je 3x per dag 10 minuten beweegt, verbetert dat je humeur en verklein je de kans op een depressie.  
 
Groene thee
Wanneer je gestresst bent, zet dan een kopje dampende groene thee. In groene thee zit namelijk theanine, een stofje dat woede verlicht. Daarnaast stimuleert theanine het immuunsysteem ook nog eens. Twee vliegen in één klap dus! 


Muziekje
Zet je favoriete nummers op als je naar je werk fietst, in de trein zit of wanneer je in de auto naar kantoor racet. Het luisteren naar muziek verlaagt namelijk je hartslag en bloeddruk. 
 
Mediteren
Je hoeft niet naar een speciaal oord in Thailand om te mediteren. Het kan ook gewoon in een stil kamertje op kantoor. Heb je hier geen gelegenheid voor? Probeer dan mindfulmeditatie. Visualiseer je bijvoorbeeld dat je een wandeling maakt en bedenk welke geluiden je zou horen in het bos. 
 
Goede houding
Hoe fijn het ook is om lekker onderuitgezakt aan je bureau te zitten, kies er toch voor om rechtop in je stoel te zitten en laat je schouders een beetje hangen. De juiste houding zorgt ervoor dat je meer zuurstof binnenkrijgt.
 
Ademhaling
Er is bijna geen makkelijkere manier om even te ontstressen dan deze. Adem langzaam diep in en uit. Dit verlaagt je bloeddruk, wat dus weer helpt om te relaxen. 
 
To-do list 
Het is je beste vriend, maar ook je grootste vijand: de to-do list. Het is goed om er eentje te maken, maar het is minstens zo belangrijk om hem realistisch op te stellen. Zet alleen de dingen op je to-do list waarvan je weet dat je ze ook daadwerkelijk binnen de tijd kunt uitvoeren.  
 
Gedachten verplaatsen
Wanneer je hoofd bol staat van de zorgen, probeer dan even aan iets anders te denken. Het is misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar door een aantal simpele dingen kun je je gedachten al eventjes verplaatsen. Probeer bijvoorbeeld het alfabet achterstevoren op te noemen. 
 
Een massage
Zeker voor mensen die de ganse dag aan het typen zijn, is een massage aan te raden. Geef jezelf bijvoorbeeld even een handmassage of zelfs een voetmassage als je daar meer zin in hebt. Je hoeft niet ongemakkelijk naar je eigen voet te grijpen, maar je kunt ook je blote voet over een golfballetje laten rollen. Net zo makkelijk! 
 
Afkoelen
Wat ook kan helpen om te ontstressen, is jezelf letterlijk afkoelen. Dit kun je doen door bijvoorbeeld wat water over je polsen te gooien of achter je oorlellen. Hier zitten namelijk grote slagaders en door die af te koelen, kalmeer je je hele lichaam. 
 
Organiseer
Wanneer je bureau een teringbende is, komt er natuurlijk niets van relaxen. Haal dus even de handen uit de mouwen en ruim je zooi op. Je zult merken dat het een stuk georganiseerder werkt en je wat ontspannender achter je bureau zit.  

 
Bewegen
Goed, wanneer je achter je bureau zit, ben je niet in staat om de halve marathon te rennen, maar zelfs achter je bureau kun je kleine oefeningen doen. Bijvoorbeeld 5 minuten touwtjespringen of staand rennen op je plaats. Laat je collega’s maar staren en laat die endorfine maar komen! 
 
Power nap 
Op kantoor kan het helaas niet, maar neem een power nap van ongeveer 20 minuten wanneer je de stress thuis even niet aankunt. Zorg wel dat je een wekker zet, zodat je power nap niet verandert in een minicoma. 
 
Lachen
Lachen is voor zo veel dingen goed! Het verbetert je creativiteit, het maakt endorfine aan, het verlaagt je bloeddruk en zo zijn er nog tig andere redenen waarom lachen een must is. Het maakt niet uit of je nu moet lachen om dat ene YouTube-filmpje dat je al duizend keer hebt gekeken of om die flauwe grap die je vriend laatst maakte. Als je er maar om lacht!  
 
Wat helpt jou om te ontstressen? 
Reageer 0

Reacties

Ze.nl reacties (0)
Schrijf als eerste een reactie:

Om te kunnen reageren moet je eerst

Annuleren
Gebruik een @ om iemand te noemen