Lifestyle / Eten
Eten

ZeTest: Vegan voor een maand

Reageer 0
Gezonder eten: hét goede voornemen onder de goede voornemens. Steeds meer mensen zijn er van overtuigd dat het stoppen met eten van dierlijke producten een stuk beter is voor je gezondheid. Maar is dat echt zo? Ik nam de proef op de som.
 
Veganistisch eten klinkt ingewikkeld en vooral erg moeilijk, toch? Want het zal je verbazen hoeveel producten een dierlijk bestanddeel bevatten. Zo mag je naast – uiteraard – vlees en zuivel ook geen eieren en honing eten, omdat ook die producten dierenleed veroorzaken en daarnaast niet erg bevorderlijk voor het milieu én je gezondheid zijn. Redenen genoeg om die producten eens te schrappen, toch?
 
 
Wel of niet eten?
Van tevoren heb ik me eens goed ingelezen, want wat mag je als echte vegan eigenlijk niet eten? Op de verboden lijst staan onder meer verschillende E-nummers en strikt gezien ook witte suiker (dit wordt namelijk vaak verwerkt of gefilterd met botten). In veel broden zitten daarnaast zuivelproducten en ook bier en wijn bevatten vaak dierlijke bestanddelen. Kijk, nu wordt het ingewikkeld. Mag ik dan helemaal niks lekkers meer eten? Jawel joh! En ik zou bijna zeggen 'helaas', want met Oreo's, pure chocolade en havermoutkoekjes – allemaal vegan – in overvloede, is gewicht verliezen niet makkelijk. Ook zijn er veganistische versies van roomijs én kaas die echt wel lekker zijn. Honger lijden is dus nergens voor nodig. 
 
Het valt me de eerste week dan ook erg mee. Er zijn verbazingwekkend veel websites en social media-pagina's vol tips en tricks. Erg handig zijn vooral de lijsten met vegan-producten die gewoon in de supermarkt te verkrijgen zijn en de vegan-versie van veelgebruikte ingrediënten bij bakken en koken die je als echte veganist niet mag eten, zoals eieren en honing. Wat ook helpt is van tevoren bedenken wat ik ga eten: ontbijt, lunch, diner én tussendoortjes dus. Gelukkig ben ik gek op fruit, havermout en hummus en is dat allemaal hartstikke vegan. Wat ik wel mis is de melk in mijn koffie en de kwark die vaak fungeert als lunch. Sojamelk en -yoghurt lossen dit enigszins op, maar zijn een stuk prijziger en dus geen dagelijkse optie. 
 
 
Frietjes
Maar de echte moeilijkheden beginnen pas halverwege de maand, als ik achtereenvolgend onverwacht ga lunchen met vriendinnetjes en een etentje heb met familie. Een grote smoothie en een zakje nootjes fungeert uiteindelijk als mijn lunch. Het restaurant 's avonds heeft weliswaar een vegetarische kaart, maar alle gerechten daarop hebben ten minste één kaassoort als hoofdingrediënt. Ik smokkel een beetje en neem naast mijn karige salade – de vissalade zonder vis, can you imagine? – stiekem frietjes.
 
Ook eten bij vriendinnetjes zorgt voor een uitdaging, want niet iedereen kan – en wil – rekening houden met mijn nieuwe dieet. Vaak los ik dit op door een extra portie groente, maar erg afwisselend eten is het dan niet. Toch houd ik vol, want zelf kook ik de lekkerste dingen. Wat dacht je van couscous met een sausje van sojayoghurt en knoflook, visvrije sushi of wraps met gegrilde groentes? En voor mijn broertjes verjaardag bakte ik een veganistische kokostaart die door sommigen zelfs verkozen werd boven de overheerlijke rijstenvlaai van de plaatselijke bakker (die ik niet mocht eten, inderdaad). 
 
 
Het resultaat
Inmiddels is mijn veganistische maand ten einde en dan komt natuurlijk de hamvraag: is het gelukt? Niet helemaal, eerlijk gezegd. In een onbewaakt moment at ik per ongeluk een oliebol en op een gegeven moment was mijn keelpijn – hallo herfst! – zo hevig dat ik toch stiekem wat honing in mijn thee gooide. Oeps! Desondanks is het verschil merkbaar. Zelfs met al die veganistische chocolade, koekjes en ijsjes achter de kiezen, slaat mijn weegschaal aan het einde van de maand toch echt een paar kilo lager uit dan voorheen. Daarnaast merk ik dat ik beter slaap én meer energie heb. Sceptisch als ik ben, had ik dat van tevoren niet verwacht.
 
Dus wat nu? Blijf ik vegan? Nee, toch niet. Tegenstrijdig misschien, maar het heeft vooral te maken met het feit dat er soms gewoon echt geen veganistische optie is en ik er niet van houd om mijn eetgewoontes aan anderen 'op te dringen'. Als ik ergens ga eten, wil ik niet van tevoren een lijstje inleveren met dingen die ik niet eet. Ik kwam laatst de term AVAP tegen, As Vegan As Possible. Dat lijkt me een goede tussenweg. En het klinkt nog best fabulous ook.

Zou jij het kunnen, veganistisch eten voor een maand?
Reageer 0

Reacties

Ze.nl reacties (0)
Er zijn 3 reacties

Om te kunnen reageren moet je eerst

  • Vera

    Wat leuk om te lezen dat veganisme door steeds meer mensen uitgeprobeerd wordt.
    Zelf leef ik al jaren veganistisch.

    Jammer alleen dat de nadruk in dit artikel ligt op de moeilijkheden en op dingen die niet mogen. Zelf heb ik een hele andere ervaring als veganist. Mijn manier van eten is veranderd en daardoor eet ik veel gevarieerder en ook een stuk gezonder. Voor mij is het dierenleed dat achter de vlees/vis/zuivel/eier industrie zit de belangrijkste reden om vegan te leven. De gezondheidsvoordelen zijn een mooie bijkomstigheid.

    Een leuke tip is trouwens mee doen aan de VeganChallenge. Deze start weer in april. Hierbij ga je met honderden (vorige keer 2500) anderen de uitdaging aan en kun je ervaringen en tips delen. Op deze manier is veganisme uitproberen veel makkelijker en leuker.

    Inschrijven kan hier: http://veganchallenge.nl/doemee/

  • Xandra Boersma

    Dankje, Chantal! En leuk om te horen, alle beetjes helpen inderdaad!

  • Chantal

    Leuk dat je dit geprobeerd hebt en het zo positief omschrijft! Gelukkig hebben we hier de luxe dat er veel keus is en ook steeds meer bijkomt! Dat maakt het wel makkelijker en leuker.

    Zelf eet ik veganistisch tot aan het diner. Met het diner eet ik dan wel wat vlees/vis of juist vegetarisch. Dit is voor mij makkelijk vol te houden, en alle kleine beetjes helpen voor een beter milieu en minder dierenleed. Ik merk ook een groot verschil in mijn gezondheid. Wie weet wordt het ooit 100% vegan ;)

Annuleren
Gebruik een @ om iemand te noemen