Lifestyle / Sport & gezondheid
Sport & gezondheid

Smoothies en 7 andere onverwachte suikerbommen


Wat worden we toch voor de gek gehouden in de supermarkt. ‘Gezond’ is de nieuwe trend en daar doet iedereen vrolijk aan mee. Maar veel van deze 'gezonde' producten zijn onverwachte suikerbommen...
 
Enne suiker, dat is niet zo goed voor je. De World Health Organisation raadt in dit recente rapport aan om maar 25 gram suiker op een dag binnen te krijgen. Van het zoete genot word je sneller dik en het is slecht voor je tanden; maar dat hoeven we je natuurlijk niet te vertellen. Wat wij daarentegen wél shocking vinden zijn de volgende ‘gezonde’ producten waar keiveel suiker in zit...

 
Ter vergelijking gebruiken we suikerstaafjes (AH huismerk) die je ook bij jou op kantoor hebt. Daar zit 4 gram suiker in. De aanbevolen hoeveelheid van 25 gram komt neer op zes suikerzakjes.
 
Smoothies
Wat zien ze er healthy uit hè, die kant en klare smoothies van Innocent. Het belooft om ons meer energie en weerstand te geven. Maar naast de vitamines zit het roze flesje ook vol met suiker. 38 gram welteverstaan. De groene variant bevat zelfs 44 gram suiker. Blijkt dat Innocent ook nog eens onderdeel van Coca-Cola is. Grmpf.

Maar zij zijn natuurlijk niet de enige smoothie-suikerbommen die in de winkel te koop zijn. Het geldt voor allemaal, zelfs voor degene waarop staat: geen toegevoegde suikers. Ze hebben dan namelijk meestal wel ‘vruchtensap uit concentraat’ en guess what? Dat komt op hetzelfde neer.

Innocent daarentegen heeft oprecht geen toegevoegde, maar natuurlijke suikers in haar smoothies. Echter volgens het Voedingscentrum en het kenniscentrum voor suiker en voeding wordt door het lichaam geen onderscheid gemaakt tussen van nature aanwezige of toegevoegde suikers. Alle suikers worden door het lichaam op dezelfde manier verwerkt. 

Je gaat dus met één smoothie al dik over je maximum aan suikerbehoefte op een dag heen. Zucht.

Frozen yoghurt
Wat een hype en wat is het lekker! O, en het is ook nog eens vetarm én weinig calorieën. Ja, jammer dames. Die vetjes eet je er wel aan, want in 100 gram 'froyo' zit 22 gram suiker. Albert Heijn verkoopt bakjes van 300 gram, dat wordt dan 66 gram suiker. Dat zijn 17 (!) zakjes suiker voor in je koffie. Met een toefje slagroom erbij had je net zo goed een magnum of een donut kunnen snacken. Ook hier geldt: thuis maken is het beste.

  

Gedroogd fruit
In plaats van chips en snacks ga jij voor een ‘gezond’ bakje gedroogd fruit. Ook hier moeten we je uit de droom helpen: deze vruchten bevatten reteveel suikers. Dit komt door het conserveringsproces. Ze worden gekookt in een pan en verliezen veel van hun eigen vocht, daarna wordt er suikerwater aan toegevoegd. Zoveel zelfs dat er 60% meer suiker zit in gedroogd fruit dan in vers. Ter vergelijking: een half kopje verse cranberries bevat 2 gram suiker, terwijl de gedroogde variant 37 gram bevat. Oftewel: iets meer dan 9 suikerstaafjes. Tel daar ook nog bij op dat je nooit één stukje gedroogd fruit eet, maar eerder een handvol. Auch! 

Kanttekening: in fruit zelf zit ook al een hoop suiker. Dat betekent echter niet dat je geen vruchten mag eten, want dat is nog steeds heel erg gezond voor je. Het zit namelijk boordevol vitamines en vezels waar je niet zonder kunt. Daarom is gedroogd fruit altijd nog gezonder dan een snicker. 
 
Ontbijtgranen
Oké het is geen schokker dat er in loop-a-loops en Kellogg’s chrunchy nuts (13,6 gram suiker per 40 gram) veel suiker zit. Maar van de ‘gezondere’ varianten hadden we toch meer verwacht. Zo zit er in Special K’s ‘fruit en yoghurt’ voor een half kopje toch nog 11 gram - 3 zakjes - suiker. Om ‘standaard’ cruesli kunnen we al helemaal huilen, omdat het voor 50% uit toegevoegde suikers bestaat.
 
Ketchup
Huh, suiker in ketchup? Ja die zagen wij ook even niet aankomen. Blijkt dat er 23 gram in zit op 100 ml. In een fles zit al gauw 400 gram. Dat staat gelijk aan bijna 35 (!) zakjes suiker. Oh Em Gee.

  

Groene thee uit flesje of pak
Iedereen aan de groene thee, want het helpt met afvallen! Ehm nee. Alleen als je een theezakje in een kopje heet water pleurt, maar anders ben je nog verder van huis. In Lipton Green Tea zit namelijk per 100 ml, 4,5 gram suiker. In een flesje zit een halve liter thee wat weer uitkomt op iets minder dan 7 (!) suikerstaafjes. In SoBe Green Tea zit zelfs 50 gram suiker. Net zo slecht als gewone ijsthee dus en afvallen gaat je hiermee al helemaal niet lukken.
 
Ovengebakken chips
Ga je voor de gezondere chippies die in de oven gebakken zijn? Pas dan hier ook op de suikers. Huh?! Suiker in chips? Ja, echt. In een verpakking Lay's paprika ovenbaked zit 13,35 gram suiker. Zijn toch nog iets meer dan drie suikerstaafjes. Daarentegen zit er in de gewone Lay's paprikachips ‘maar’ één suikerzakje. Vaak wordt het gebrek aan vet dus opgelost met suikers en dat is minstens net zo slecht.
 
Kant en klaar eten
Supermakkelijk zijn ze, die kant-en-klaar-maaltijden. Neem bijvoorbeeld Wijcko satésaus, easy bij de barbecue of gourmet. Nou, gezond is het zeker niet, want hierin zit in een pot van 500 gram, 80 gram suiker. Dat komt neer op 20 (!) suikerstaafjes. Oké, je eet dan misschien geen hele pot in je eentje op, maar per 100 gram is 16 gram suiker ook nog steeds een hoop. In een AH pastamaaltijd maccheroni formaggio zit stiekem toch ook al 17 gram (4 staafjes) suiker.

Welke onverwachte suikerbommen weet jij nog meer?