Lifestyle / Sport & gezondheid
Sport & gezondheid

Het is nog niet te laat voor een bikini body!

Zon, strand, zee? Wat dacht je van golvende vetrollen en deinzende cellulitis? Dat is een veel realistischer beeld. Dat vet en die bilputten zouden van jou kunnen zijn. Wil je dat niet? Doe er dan wat aan! Want het kan heus nog wel!

Bikini bodies are made in winter. Dus dan moet je nu maar op je luie gat gaan zitten? Hell no! Kayla it is! Er is een reden dat vrouwen, met hele volksstammen tegelijk, bij haar zwéren. Bij haar boek Bikini Body In 12 Weeks Or Less. En ze zweren bij het eindresultaat. Vooral dat. Want echt elke pummel kan zichzelf in een strak lijf hijsen.



Waarom Kayla Itsinis een heldin is
Oké, het vergt wat discipline, een drive en heel veel bloed zweet en tranen, maar op wonderlijke wijze weet Kayla Itsines wél te motiveren. Kayla Itsines (we hebben geen idee hoe je het uitspreekt -suggesties zijn welkom- maar wij laten het klinken als Kajla Ietsienies of we noemen haar gewoon Kayla) is een Australische personal trainer die nog maar 24 jaar is! Haar motto: vrouwen helpen aan een strak lijf zonder er meteen uit te zien als Johnny Bravo 2.0. Een goed lijf bestaat niet alleen uit sporten, maar ook uit gezond eten. Voor wie daar de ballen verstand van heeft, heeft ze nog een boek geschreven: H.E.L.P. in een vegetarische en een regular versie. Je kunt ook gewoon haar blog volgen waar genoeg tips en recepten staan voor mensen met een beetje basiskennis over clean eating.

Bloed, zweet en tranen
Van alleen lezen krijg je geen bikini body, je moet er ook iets voor doen. Drie keer in een week een half uurtje. Op maandag begint de Kayla-week met een helse cardio en been workout. Op woensdag teken je jouw doodvonnis met buik- en armtrainingen en op vrijdag pak je nog even je hele lichaam mee met een total body workout. De workouts duren een half uurtje per stuk dus het excuus van te weinig tijd gaat even niet op. Je moet wel.

De workouts bestaan uit 2 circuits. Je begint bij circuit 1 wat je zeven minuten volhoudt. Elk circuit bestaat uit een aantal oefeningen waarbij is aangegeven hoe vaak je de workout moet uitvoeren. Ben je klaar met het circuit, dan begin je weer opnieuw totdat de zeven minuten voorbij zijn. Dit doe je ook bij circuit 2 en daarna doe je het hele riedeltje nog eens over. Pauze is er niet bij. Alleen tussen circuit 1 en 2 mag je even een halve minuut op adem komen. Wat betekent dat je twee keer een halve minuut kunt rusten in dat halve uur. Het tempo ligt hoog en probeer elk circuit minimaal twee keer te doen per ronde van 7 minuten. Na de eerste 3 minuten sijpelt het zweet al tussen je billen door, let maar op. En het is “maar” een half uur, dus je bent er ook nog een keertje vanaf.



Er is meer
Na die workouts ben je er nog niet. Bij elke workout hoort een cooling down die je echt moet uitvoeren. Doe je dit niet? Dan haat je jezelf de volgende dag. Daarnaast is het de bedoeling dat je de dinsdag en de donderdag niet met een zak chips op de bank ploft, maar een low intensity workout uitvoert (die andere workouts zijn pretty high intensity kunnen we je vertellen). Ga een half uurtje wandelen, fietsen of hoepelen. Op zaterdag las je een low intensity training in en doe je zowel de cooling down voor je onderlichaam als voor je bovenlichaam. Op zondag mag je rusten en doe je helemaal niks. Deze trainingen doe je 12 weken lang (we kunnen je aanraden om er van te voren eerst 4 weken aan pre trainingen aan vast te knopen om eraan te kunnen wennen) en tijdens de laatste loodjes las je ook nog een high intensity training in of vervang je een low intensity training voor ééntje van het hogere kaliber. Dit is een intervaltraining van 10 minuten tot een kwartier. Zet de fik in dat vet! 

Waarom houd je dit wel vol?
Omdat je elke dag bezig bent met trainen. Elke dag even lang. Het sluipt in je ritme en routine. Je gaat er zo aan wennen dat het op een gegeven moment op zondag al gaat kriebelen en je moeite moet doen om je in te houden. Kun jij je nu vast niet voorstellen nu je zo weggeroest in je luie zetel zit te lezen.
Kayla raadt aan om één keer in de vier weken een fotomoment in te lassen. Je maakt dan foto’s van de voorkant en zijkant. Elk fotomoment doe je telkens op hetzelfde tijdstip van de dag in dezelfde kleren. Niet teveel kleren, want dan zie je jouw lichaam niet. Trek je heerlijkste lingerie aan. Met zo min mogelijk kleren zie je zoveel mogelijk resultaat. Tag Kayla vooral niet in je bericht als je al zo gek bent om de foto’s op social media te pleuren, want dan heb je zomaar kans dat zij de foto repost, of erger nog: op haar website plaatst! Brr…

Wat is voor jou DE manier om jezelf een bikini body aan te meten?