Internationale dag van de Hummus: heerlijke variaties

Eten door Sanne Michelle

13 mei is het Internationale dag van de Hummus. Ieder jaar wordt de liefde voor deze gezonde spread op basis van kikkererwten gevierd. Je kunt Hummus, ook wel Hoemoes genoemd, op veel verschillende manieren bereiden. Wij delen het basisrecept en verschillende variaties hierop om een smaakvol en gezond feestje op je bord te maken!

Om te beginnen maak je de basis. Vervolgens kun je allerlei variaties maken door groenten, zaden kruiden en/of specerijen toe te voegen. Let's get started!

Hoe maak je Hummus? 

Het basisrecep van Hummus is vrij eenvoudig te maken en kost slechts 10 minuten.

Ingrediënten: 

  • 350 gram kikkererwten (je kunt ervoor kiezen om ze zelf te koken of een potje te kopen met gekookte erwten)
  • 3 eetlepels tahin sesampasta
  • Het sap van een halve citroen
  • 2 teentjes knoflook
  • 5 eetlepels water
  • 1 eetlepel olijfolie (extra vierge)
  • Een halve theelepel zout
  • Een halve theelepel paprikapoeder

Benodigdheden:

  • Staafmixer met een hoge maatbeker

Bereiding:

  • Doe de kikkererwten in de beker (je kunt ervoor kiezen om een paar apart te houden als garnering)
  • Pers de citroen voor de helft uit en voeg toe aan de erwten
  • Snijd de knoflook fijn en voeg dit toe aan de mix
  • Voeg de tahin sesampasta toe
  • Voeg het water, zout en olijfolie toe
  • Mix de ingrediënten tot een gladde puree.
  • Doe de hummus in een kommetje en besprenkel dit met paprikapoeder en garneer met de apartgehouden erwten. Breng extra smaak aan door peper en zout toe te voegen.

Variatie 1: Zoete aardappel en komijn

Bij deze overheerlijke en oh zo gezonde variant rooster je zoete aardappel. Deze voegen een lichtzoete, geroosterde smaak toe aan het traditionele hummusrecept. Deze variate is glutenvrij, veganistisch en heerlijk op brood, toastjes en met rauwkost. Het recept vind je hier.

Variatie 2: Tzatziki 

Je zult in eerste instantie waarschijnlijk raar op kijken van deze combinatie, maar het is het meer dan waard! Door dat je de Hummus mengt met het tratitionele Griekse bijgerecht Tzatziki creëer je een frisse en romige puree. Als je fan bent van beide is dit gegarandeerd genieten! Je leest het recept hier.

Variatie 3: Pittige geroosterde rode peper

Deze variatie heeft een pittige en gerookte smaak door de geroosterde paprika en spicy chilipoeder. Benieuwd naar dit recept? Je leest het hier.

Variatie 4: Granaatappel en pistache

Deze feestelijke dip heb je binnen no-time gemaakt. Je voegt alleen de extra ingrediënten toe aan het basisrecept en je bent klaar om te genieten! Het recept lees je hier

Eet smakelijk!