Lifestyle / Psyche & spiritualiteit
Psyche & spiritualiteit

Zo weet je of je een angststoornis hebt

Voor veel mensen zijn dingen zoals boodschappen doen, reizen met het openbaar vervoer of nieuwe mensen leren kennen heel normaal. Ze doen het zonder moeite, lijken het niet eens erg te vinden. Voor anderen kan dit daarentegen een grote uitdaging zijn. Ze voelen zich angstig, vragen zich constant af wat een ander van ze vindt en of ze het zelf wel goed doen. Wanneer je al een aantal van deze dingen herkent, kan het best zijn dat je last hebt van angsten, of een angststoornis hebt. 

Lees ook: Zo weet je of je een sociale-angststoornis hebt

Wat is een angststoornis?

Ongeveer 1,1 miljoen mensen in Nederland hebben last van een angststoornis. Dit kunnen allerlei angststoornissen zijn: van een fobie tot PTSS. Het hebben van een angststoornis gaat iets verder dan het hebben van zenuwen of 'bang' zijn voor iets. Wanneer je een angstoornis hebt, is er één angst of zijn er meerdere angsten die regelmatig terugkeren wanneer je je in een bepaalde situatie bevindt. De één vindt bellen bijvoorbeeld erg lastig en wordt hier zenuwachtig van, maar iemand met een angststoornis stelt deze situatie het liefst uit, blijft erover piekeren, slaapt hier slecht van en/of raakt in paniek. Degene heeft hier dus mentale en misschien zelfs ook fysieke klachten van.

Het bijzondere - en in sommige gevallen handige - aan de emotie angst is dat het ons alert maakt. Wanneer je in je ooghoek een beer aan ziet komen, probeer je jezelf te beschermen. Je hart begint sneller te kloppen en de adrenaline kickt in. Bij een angststoornis werkt dit eigenlijk hetzelfde: de persoon met de angststoornis voelt zich niet veilig in de situatie waarin ze zich bevinden - misschien wel deels door slechte ervaringen - en probeert zichzelf te beschermen. Door de angststoornis en de emoties de ze daarbij ervaren kunnen vervelende klachten om de hoek komen kijken. 

Wat zijn de symptomen van een angststoornis?

Fysieke klachten zijn onder andere:

  • Paniekaanvallen
  • Hartkloppingen
  • Hoofdpijn
  • Buikpijn
  • Misselijkheid
  • Zweetaanvallen
  • Flauwvallen
  • Trillingen
  • Droge mond
  • Duizeligheid
  • Benauwdheid

Mentale klachten zijn onder andere:

  • Piekeren
  • Negatief denken
  • Slapeloosheid
  • Slechte concentratie
  • Het gevoel hebben dat je doodgaat
  • Vermoeidheid
  • Prikkelbaarheid
  • Rusteloosheid
  • Stress

Wat is de oorzaak van een angststoornis?

Dat je misschien een angststoornis hebt kan verschillende oorzaken hebben. Zo kan het liggen aan een aantal dingen: het kan erfelijk zijn, maar het kan bijvoorbeeld ook aan de opvoeding liggen. Daarnaast kan het ook te maken hebben met een heftige gebeurtenis die je wellicht hebt meegemaakt in het verleden of juist een gebeurtenis waar je bang voor bent dat kan gebeuren (denk aan een auto-ongeluk of je verspreken tijdens een presentatie terwijl die nog niet is geweest). Andere redenen kunnen zijn dat je vroeger misschien bent gepest, je je vaak eenzaam voelt en geen mensen om je heen hebt om mee te praten.

Hoe verhelp je een angststoornis?

Wanneer je het idee hebt dat je een angststoornis hebt, is het het beste om hulp te zoeken. Dit kan het beste bij de huisarts; zij hebben hier het meeste verstand van en kunnen jou het beste helpen.

Zelf kun je een angststoornis dus weinig tot niet verhelpen, maar je kunt wel een aantal dingen doen om de angst te verminderen. Zo kan het helpen meer te slapen, vaker dingen te doen die je écht leuk vindt en meer bewegen. Van bewegen komt er namelijk een stofje vrij, endorfine, waarvan je een stuk vrolijker wordt. Daarnaast kan het helpen om regelmatig ontspanningsoefeningen te doen. Denk hierbij aan yoga of meditatie. Tot slot is het belangrijk dat je ook hulp vraagt aan de mensen om je heen: wanneer jij een paniekaanval krijgt of last krijgt van jouw angststoornis, is het fijn dat de mensen om jou heen zich hier bewust van zijn, er voor jou kunnen zijn en jou kunnen helpen hierbij.

Lees ook: Eenzaam tijdens de lockdown? Met dee nummers kun je bellen

Bron: Thuisarts, Mentaal Beter