Dit wil je weten voor je een vliegtuig instapt

Vrije tijd door Nicole

Dat je in een vliegtuig een paar duizend kilometer boven de grond zweeft blijft toch een gek idee. Al hoewel vliegen veel veiliger is dan autorijden, heb je bij autorijden toch het idee dat je dichter bij de aarde bent. Vliegangst in dan ook heel begrijpelijk. Voor je een vliegtuig instapt komen er ook altijd dezelfde vragen omhoog. Welke stoel is het veiligst om op te zitten? En is turbulentie nou eigenlijk gevaarlijk? British Airways geeft ons antwoord op alle vragen die wij ons wel eens hebben afgevraagd voor we een vliegtuig instapten.


Is turbulentie gevaarlijk?

Nummer 1 vraag die we ons allemaal vast wel eens afvragen. Het antwoordt is gelukkig geruststellend. Nee, het is niet gevaarlijk. Het is alleen een onprettig gevoel en kan vervelend zijn als je net een drankje in je hand hebt of als je net naar het toilet wilt lopen. Turbulentie is de beweging die een vliegtuig maakt op de golven van lucht die in beweging is. Net als bij water de boot op en neer gaat als er golven ontstaan (door harde wind of doordat er een ander schip heel hard voorbij komt varen) gaat een vliegtuig ook heen en weer als het op een soort wind van lucht terechtkomt. Niets geks aan dus.

Wat gebeurt er als iemand de emergency-exit deuren opent in de lucht?
Dit is in principe niet mogelijk. De uitgangen van moderne vliegtuigen worden met een soort badstop vergrendeld. De deuren zijn groter dan het gat van de deur, waardoor het niet mogelijk is om de deur naar buiten te openen. En door de hoge luchtdruk is het ook bijna niet mogelijk om de deur naar binnen te openen.


Wat is de veiligste stoel aan boord?

Alle stoelen in het vliegtuig zijn even veilig! Alle stoelen zijn getest op veiligheid, dus het maakt niet uit of je voor of achterin het vliegtuig zit. Is dat even fijn!

Wat is riskanter: opstijgen of landen?
Geen van beide. Zowel opstijgen als landen zijn lastige manoeuvres, maar hier is de piloot uiteraard op getraind.


Hoe groot is de kans dat mijn vliegtuig ten onder gaat?

Zoals we al eerder noemden is het nog gevaarlijker om met de auto naar Schiphol toe te rijden, dan om daadwerkelijk op vakantie te gaan met het vliegtuig.Volgens de statistieken van International Air Transport Association is het aantal luchtvaartongelukken wereldwijd maar een fractie van het miljoenen aantal vluchten per jaar.

Hoe vaak worden piloten opnieuw getraind?
Piloten moeten elke zes maanden een test doen en ze krijgen twee volle dagen training. Ze worden ook jaarlijks getoetst tijdens een echte vlucht. En als er een nieuw type vliegtuig is, dan kan tot wel drie maanden duren voordat een piloot volledig getraind is en de lucht in mag.

Voel jij je nu ook een stuk meer opgelucht om het vliegtuig in te stappen?

Bron, bron, bron