Fotodagboek: Het Ondernemersavontuur van Hanan el Fizazi

Gezicht door Vrouwen redactie

Het ondernemersavontuur van Hanan el Fizazi begon een jaar geleden met het idee: “Jij kunt je eigen cosmetica label ontwikkelen”. Eerst lachte ze zichzelf uit. Dat was een te grote droom, dat kon toch niet? Maar de droom wilde niet weg en het bleef knagen: zou ze het toch wel kunnen doen? Een paar weken later zat ze aan tafel bij een laboratorium en toen ze wegreed na de meeting had ze kriebels in haar buik. “Ja, ik ga dit doen!”. Drie maanden lang geeft Hanan je elke maand een kijkje in haar leven als vrouwelijke ondernemer in de beautybranche. Lees mee!

Het hele proces tot aan de lancering van PrettySkin zag ik als een reis. Een reis met onbekende bestemming, me begevend op onbekend terrein. Ik deel graag een aantal hoogtepunten met jullie van mijn reis tot nu toe.


Ik begon met het moeilijkste gedeelte: bepaal de geur voor je cosmetica. Wow, ik wist niet dat dit zo moeilijk was. Zoveel geuren en daar zat ik dan met allemaal potjes: ruiken, ruiken en nog eens ruiken. Ken je het gevoel dat je in een parfumerie zaak staat en niet meer weten wat je lekker vindt ruiken? Nou, dat gevoel heb ik maanden gehad!




Dan de keuze voor de ingrediënten. Er is heel veel keuze maar ik wist één ding: ik wil dat PrettySkin alleen de mooiste, rijkste ingrediënten bevat en dan in hoge concentraties. Wist jij dat je maar 0,1% van een ingrediënt in een product hoeft te stoppen om dat te mogen vermelden? Maar dat is niet wat ik wilde voor PrettySkin. Nee, met PrettySkin wil ik winnen van andere merken en daarom heb ik in elk product 6-8 actieve rijke ingrediënten gestopt in hoge concentraties: Witte Parel Poeder, Cactus, Paarse Orchide, Chinese Roos, Avocado-olie, Arganolie, Rijstekiemolie, Aloe Vera, Zonnebloem, Shea Butter, Ginko Bilboa, Jasmijn, Amandel-olie, Chinese Klei, Sali, Ylang Ylang, Kamile, Vitamine E, C en B3.



4-5 Maanden in het proces was ik lekker bezig: ruiken, testen, onderzoeken, beslissingen nemen. Ik ging zelfs naar Marokko toe waar ik afspraken had met cosmeticabedrijven die de Argan-noten en Cactuszaden tot olie verwerken voor de cosmetica industrie. Mooi om te zien dat de Argan-noten in een groot gedeelte van Marokko nog op traditionele wijze koud worden geperst.


Overigens ben ik naast met cosmetica ook druk bezig met mijn eigen thee label: PrettyTea. Ik wilde namelijk meer dan alleen maar een cosmatica label neerzetten. Ik wil dat elke vrouw goed voor zichzelf zorgt en dat ze zichzelf hetgeen geeft wat ze vaak vergeet: ME TIME! Ik wil dat elke vrouw even een momentje voor zichzelf creëert. We zijn zo druk, de dag vliegt, maar genieten we echt van elke dag? Hebben we door wat elke dag ons geeft? Zijn we dankbaar voor wat we allemaal hebben? Voor mij is er maar één moment op de dag dat ik echt even rust neem en geniet van alles wat de dag mij heeft gegeven: just me myself and my cup of tea. Ik hoop met mijn thee alle vrouwen te kunnen bereiken zodat ze met de PrettyTea een momentje kunnen creëren en zij hopelijk net als ik ook hun droom gaan volgen.


En toen had ik opeens een verschil van inzicht met het laboratorium. De samenwerking verliep niet naar wens en in een flits werd mijn droom lek geprikt. Een gevoel dat ik alleen kan beschrijven als een emotionele pijn en dat kwam hard aan. Wat moest ik doen? Doorzetten met dit laboratorium, al had ik geen goed gevoel meer? Stoppen met mijn droom? Even uitstellen? Ik heb een traantje gelaten, want ik wist het echt even niet meer. Maar er was geen tijd om te treuren, mijn droom riep me en zoals met alles in mijn leven ik zette door: de tranen zijn dus heel snel gedroogd en ik ging op zoek naar een nieuw laboratorium. Alsof het zo had moeten zijn had ik binnen de korte tijd een positief telefoongesprek en een paar dagen later had ik alweer een afspraak staan. Ergens in Nederland, tegen de grens met Duitsland, is het nieuwe laboratorium gevestigd en daar ging ik vol spanning heen, hopende dat er een klik zou zijn.


Daar zat ik dan na een ritje van bijna 2 uur met al mijn dromen voor PrettySkin. De stress van de weken ervoor verdween opeens als sneeuw voor de zon, want ik had direct een hele goeie klik met dit laboratorium. Ik kreeg weer een energieboost. Wat was het heerlijk om de verfrissende ideeën van dit laboratorium te horen. Ik kreeg nieuwe inzichten en PrettySkin zou nog mooier worden dan ik in eerste instantie had gedacht. Geen tijd te verliezen, dus we gingen direct aan de slag: ruiken en voelen. Nieuwe beslissingen werden gemaakt op basis van de nieuwe inzichten.


Terwijl ik druk bezig was met de inhoud was ik ook druk bezig met het uiterlijk van PrettySkin. Je wilt niet weten hoeveel slapeloze nachten me dit heeft gekost. Hoe lastig kan het kopen van cosmeticaflacons zijn? Dat zul jij je vast afvragen. Nou, ik weet nu dat het heel lastig is! Er is genoeg keuze als je lelijke plastic potjes wilt, maar dat wilde ik niet. Er is ook genoeg keuze als je meteen 50.000 stuks kunt afnemen, want dan kun je kiezen uit de mooiste flacons. Maar als startende ondernemer is dat echt te veel. Ik dacht: ik ga naar bedrijven in China, daar moet het wel lukken... Maar ik werd niet serieus genomen: “Miss, did you mean 100.000?”, “No, I really mean 1.000”. Ze reageerden daarna nooit meer op mijn mailtjes. Maanden volgden van zoeken en zoeken, waarin ik “lelijke” samples ontving of te dure samples zag waar ik naar bleef kijken maar die ik niet kon kopen. Ik had last van slapeloze nachten omdat ik bang was dat het me niet zou lukken. Toen was daar een bedrijf in Korea, dat gespecialiseerd was in Airless flacons. Zij zeiden: “Our minimum quantity is 10.000 per size, but for you we will make an exception”. Ik mocht 1000 stuks per formaat bestellen. In totaal wilde ik drie formaten dus dat werden er 3000. De productie zou starten als ik 50% had aanbetaald. De jurist in mij zei: “Niet doen”, mijn gevoel zei: “Gewoon doen, take the risk”. Ik volgde mijn gevoel.


31 oktober 2012, de dag van het beloofde uitleveren, bleef het stil. Geen gehoor, geen reactie, helemaal niks. Ik dacht dat ik gek werd, het zou toch niet gebeuren dat ze niet leverden? Eindelijk, na 3 dagen van stilte, kreeg ik mijn contactpersoon in Korea te pakken. De productie was nog niet klaar werd mij verteld - een vertraging van 2 weken. Ik was wantrouwend geworden en verzocht om foto’s van het proces. Foto’s kreeg ik en bleef ik krijgen. Langzaam aan kwam het vertrouwen terug dat het wel goed zou komen.


Het leek eeuwen te duren, maar toen kwam daar het goeie nieuws: de productie was klaar en ik kon het transport gaan regelen. Zo zaten mijn flacons opeens in het vliegtuig. In totaal bijna 300 kilo aan lege flacons werden met KLM vervoerd. Oh, wat was ik blij om mijn flacons te zien!


Het nog harder werken ging nu van start. Alles waar al een begin mee was gemaakt moest af om de deadline te halen (die ik al 3 keer had verschoven): de nieuwe website voor PrettySkin, PrettyLady strip, visitekaartjes, etiketten, design, veel bellen, veel mailen, meetings... Er was zoveel om te doen, er was geen tijd voor rust. Kortom, ik heb 2 maanden maar heel weinig geslapen en naast een fulltime baan in het bedrijfsleven alles op alles gezet om in december 2012 PrettySkin te kunnen lanceren. Zoals je ziet zorgde dat wel voor chaos af en toe.


De lancering van de website was op 4 december 2012. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik echt trots ben op PrettySkin. De reis om mijn label op te zetten is er een geweest met veel hobbels en tegenslagen, momenten waarop ik het allemaal niet zag zitten, momenten waarop ik dacht het gaat niet lukken, maar ik heb doorgezet en geen consessies gedaan aan de kwaliteit. Voor alles wat ik wilde heb ik keihard gewerkt. PrettySkin is mooi van binnen met de rijkste ingredienten in hoge concentraties en mooi van buiten: de airless flacons zien eruit als een juweeltje!


PrettySkin is geboren en nu gaat het pas echt beginnen. Hoe ga ik nationaal en internationaal PrettySkin op de markt brengen? Waar moet ik beginnen, wie moet ik bellen, wie kan ik stalken om PrettySkin in de winkels te krijgen? Jullie horen het al: het vervolg van de reis wordt nog spannender.

Deel 2 van de reis is begonnen, ga jij mee op mijn reis?