Review: Something Borrowed

Media door Eline_B

Something old, something new, something borrowed, something blue… Trouwen, l’amour, tradities en romantiek. Maar wat als hetgeen je (uit)leent de bruidegom is? Emily Giffin vroeg het zich af tijdens het schrijven van haar bestseller Something Borrowed. Na het succes van het boek is het nu tijd voor het witte doek. Something Borrowed is een romantische komedie over het kiezen tussen vriendschap en de liefde.

Rachel (Ginnifer Goodwin) heeft met haar dertigste verjaardag in het vooruitzicht het gevoel dat haar leven zich nog niet heeft ontwikkeld zoals ze had gehoopt. Ondanks haar baan als advocate en leuke vrienden, waaronder de extravagante Darcy (Kate Hudson), realiseert Rachel zich na een avondje uit steeds vaker dat ze alleen naar huis gaat. Dit verandert na het verjaardagsfeest dat Darcy voor haar organiseert: Rachel belandt in een dronken bui in bed met Dex, een oud studiegenoot... én Darcy’s huidige verloofde. Verschrikt vragen ze zich af hoe dit heeft kunnen gebeuren en proberen het voorval te vergeten. Maar al snel slaat bij beiden de twijfel toe: was het eigenlijk wel een vergissing?

Something Borrowed is niets meer of minder dan wat je ervan verwacht. Ondanks het onderwerp kan de film nauwelijks intrigeren. Er wordt nergens gepiekt of uitgepakt. De camerashots zijn clean, de cast vertelt het verhaal zoals het bedoeld is en de kijker hoeft nergens lang over na te denken.

Darcy is een zelfingenomen dame en leeft volgens het motto: eerst ik, dan de rest. Er wordt weinig aandacht besteed aan de vriendschap tussen haar en Rachel, waardoor de kijker al snel een voorkeur voor Rachel ontwikkeld, die wél aardig, lief en meegaand is. Een echte uitdaging voor de cast en regisseur Luke Greenfield (The Girl Next Door) zou een likeable Darcy zijn geweest, die door het publiek niet meteen afgeserveerd zou worden om haar houding. Het contrast tussen de karakters Rachel en Darcy is té groot en overdreven: blond/bruin, beauty/brains, extravagant/verlegen, neemt/geeft. De lovetraingle wordt vergezeld door de beste vriend van Rachel, Ethan (gespeeld door John Krasinski), die haar steun en toeverlaat is, en ‘uiteraard’ een hekel heeft aan Darcy.

Wat de film wél brengt, zijn zwijmelende momenten en zacht gegiechel. Daar is de producer in geslaagd. Vooral de strijd tussen Ethan en Darcy zorgt voor een glimlach op het gezicht. Ook komt de kijker gaandeweg meer te weten over de geschiedenis van Dex en Rachel, waarbij het verleden vloeiend wordt afgewisseld met het nu. En juist doordat de film verder nergens de diepte in gaat, laat het ruimte over voor gespreksstof. Het thema van Something Borrowed is dan ook herkenbaar en actueel: wat zou jij doen als je tot over je oren verliefd bent op de vriend van je beste vriendin - en hij op jou?

Something Borrowed is een leuke film voor een girls night out in de bioscoop of thuis op de bank. Luchtig, fun en herkenbaar - niets meer en niets minder.

Something Borrowed is vanaf donderdag 2 juni te zien in de Nederlandse bioscopen.