Review: Moordwijven

...in de arm om één van hun echtgenoten onder de groene zoden te krijgen.

Het verhaal draait om Kitty (Bracha van Doesburgh), die een zorgeloos miljonairsleventje leidt waarin haar enige zorg de strijd tegen het ouderdom is. Een bezoek aan de plastische chirurg is voor haar net zo gewoontjes als een goede knipbeurt bij haar vaste kapper. Ze wordt echter wakker geschud als ze erachter komt dat haar man Evert-Jan een ander heeft. Omdat ze niet in gemeenschap van goederen getrouwd is, maar wel bovenaan de erfenislijst pronkt, is er maar één oplossing om haar luxueuze levensstijl veilig te stellen: Evert-Jan moet verdwijnen. Samen met haar (tevens door extreme plastische chirurgie nog jong uitziende) vriendinnen Estelle (Hadewych Minis) en Nicolette (Sanne Wallis de Vries) gaat ze daarom in Amsterdams meest duistere buurt op zoek naar een huurmoordenaar die het klusje voor haar kan klaren.

Deze drie steenrijke maar totaal maffe dames gaan op oorlogspad, en hoe! Ze hebben geen idee hoe het leven daadwerkelijk in elkaar steekt, buiten hun eigen zeer beperkte belevingswereld. Alles wat maar mis kan gaan, gaat dan ook mis. De dames weten zich er echter iedere keer weer vrij goed uit te redden. Als later dan nog blijkt dat ook de andere twee echtgenoten absoluut geen schone handjes hebben, leidt dit tot nog méér woede voor de dames en een extra schepje hilariteit voor de kijkers.

Deze comeback van Dick Maas (van onder andere De Lift en de Flodder-reeks) is zeker de moeite waard. Bracha van Doesburgh laat zien dat ze na Vet Hard! en Het Schnitzelparadijs behoort tot Nederlands grootste actrices en de twee andere dames vullen haar goed aan. De grappen zijn soms keihard en de oneliners totaal ongepast, maar daarom des te komischer. Vooral de plastische chirurgie wordt op de hak genomen en de totale levensstijl van mensen uit 't Gooi is wederom mikpunt van spot, zoals het dat ook al is in series als Gooische Vrouwen en Voetbalvrouwen. In Moordwijven wordt het echter wel totaal in het extreme getrokken, wat deze film juist zo hilarisch maakt.

Dick Maas is specialist in simpele droge humor, waar deze film absoluut van doordrenkt is. Het verhaal is echter niet ingewikkeld en er komen geen heftige actiescènes in voor, waardoor er wat afwisseling ontbreekt. De film steunt op de over-the-top neergezette personages en de grappen en grollen, maar na een tijdje raak je eraan gewend en wil je wel weer wat nieuws. Dit komt dan helaas niet. Toch blijft Moordwijven gewoon een erg vermakelijke film die garant staat voor een avondje lachen.

Geschreven door Marieke_B