Review: Twilight

Laat ik voorop stellen dat ik een groot fan ben van de boeken. Op dit moment bestaat de serie uit vier delen, die overal ter wereld als warme broodjes over de toonbank vliegen. Ook Nederland begint langzaam warm te lopen voor het liefdesverhaal van Bella en Edward. Anders dan wat het genre zou doen vermoeden, is het absoluut geen cheesy liefdesverhaal geworden: er zit genoeg spanning en horror in.

Al jaren wachten fans op de verfilming van de boeken. Met de schrijversstakingen in de Verenigde Staten ontstond er nog wat onduidelijkheid over de verschijningsdatum, maar opluchting alom toen bleek dat Twilight zelfs eerder zou uitkomen. Dat de fans van de boeken fanatiek zijn, bleek toen bekend werd wie de rol van Edward zou krijgen. Robert Pattinson (bekend van zijn rol als Cedric in Harry Potter and the Goblet of Fire) kreeg tonnen kritiek over zich heen, omdat hij niet de Edward was die veel mensen zich hadden voorgesteld. Deze kritiek is langzaam weggestorven, maar het moge duidelijk zijn dat de film met een scherp oog bekeken werd door alle fans. De film zou te kort zijn, er zijn te veel scènes weggelaten, de casting is niet goed, de muziek niet passend... Er is veel nodig om kritische fans te plezieren.

Wat is eigenlijk het verhaal van de film?
De zeventienjarige Bella Swan verhuist vanuit het zonnige Phoenix naar het regenachtige donkere Forks om bij haar vader te gaan wonen. Op haar eerste schooldag valt haar oog op de familie Cullen. Jasper, Alice, Rosalie, Emmett en Edward zijn allen geadopteerd door dr. Carlisle Cullen en zijn vrouw Esmé. Alle vijf zijn ze jaloersmakend mooi, maar haar interesse wordt vooral getrokken door de jongste broer Edward. Hij wil echter zo min mogelijk bij haar in de buurt zijn en het lijkt alsof hij een gigantische hekel aan haar heeft. Bella laat het er niet bij zitten en probeert achter het geheim van de familie te komen...

Bij een vampierverhaal denk je al snel aan Dracula, enge mensen, lange hoektanden, zwarte capes en doodskisten. Stephenie Meyer heeft echter een hele andere wereld weten te creëren met doodnormale vampiers, die niet veel verschillen van gewone mensen, op hun bloeddorst en onmenselijke krachten na. En met dit gegeven heeft ze een geweldig intrigerend liefdesverhaal gecreëerd. De liefde tussen Bella en Edward zou een gewone highschool-liefde kunnen zijn, was het niet zo dat Edward onmenselijk sterk is, gedachten kan lezen en verlangt naar Bella's bloed.

De boeken en de film worden vaak vergeleken met Harry Potter. Ondanks dat Twilight qua verhaal een stuk volwassener is, hebben beide films wel hetzelfde sfeertje. Donker, een beetje mistroostig en met een constante dreiging op de achtergrond. Want hoe mooi hun liefde ook is, een mens in een vampierenwereld moet uiteindelijk voor problemen zorgen. Met prachtige beelden wordt weergegeven hoe de liefde tussen Bella en Edward zich ontwikkelt, maar de film bevat ook een goede dosis humor én spanning. Dit alles wordt ondersteund door een geweldige soundtrack, met als hoogtepunt de baseballscène halverwege de film.

Verwacht asjeblieft geen clichématig liefdesverhaal, dat zou de film onrecht doen. Het is gewoon een geweldige film, die draait om een ongewone liefde. Kirsten Stewart en Robert Pattinson zijn ontzettend goed gecast als de klunzige Bella en de fascinerend mooie Edward, en ook de rest van de cast mag er zijn: vooral Billy Burke als Bella's vader Charlie en Cam Gigandet als de sexy maar doodenge vampier James doen het erg goed.

Heeft de film dan geen minpunten?
Toch wel. De special effects zijn niet van hele hoge kwaliteit, maar dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door het zeer lage budget dat de film had. En ik vraag me vooral af of de film duidelijk genoeg is voor mensen die het eerste boek niet gelezen hebben. Ze gaan namelijk vrij snel door het verhaal heen en soms had ik het vermoeden dat er dingen werden overgeslagen die toch wel belangrijk zijn om het verhaal te begrijpen. Dit is echter moeilijk te beoordelen voor mij, omdat ik het verhaal door en door ken.

Maar over het algemeen genomen is het gewoon een hele leuke film, met een goede, veelbelovende cast en een mooi, spannend verhaal. En als dat je nog niet genoeg overhaalt, misschien dan wel het feit dat vampiers adembenemend mooi zijn, dus dat vrijwel elke persoon (man!) in deze film ontzettend knap is... Het is nooit verkeerd daar twee uur lang naar te kijken, toch? Ik zit in ieder geval vier december in de bioscoop, en ik hoop jullie ook, want de film verdient het echt!

Twilight is vanaf 4 december te zien in de Nederlandse bioscopen.