Review: Friends With Benefits

Media door Janneke
De liefde kan oh zo mooi zijn, maar ook one big drama. Lang leve happy single dus! Alhoewel... Happy 'sexless' single? De ideale oplossing lijkt gevonden te zijn in de film: Friends With Benefits.

Klinkt deze verhaallijn jou ook bekend in de oren? Dat kan best kloppen, want enkele maanden geleden draaide de film No strings attached - met Nathalie Portman en Ashton Kutcher - nog in de bioscoop met dezelfde ingrediënten. Zo zijn in beide films twee vrijgezellen niet op zoek naar een relatie, maar naar ongedwongen seks - en véél alsjeblieft - en besluiten elkaars seksbuddy te worden. Hetzelfde thema dus, alleen geeft Friends With Benefits er net weer even een andere draai aan.

De film begint met een openingsscène waarin zowel Jamie (Mila Kunis) als Dylan (Justin Timberlake) worden gedumpt volgens de standaardprocedure: het ligt niet aan hen en hopelijk valt hun vriendschap nog te redden. Well, hell no! Beiden zweren voortaan als George Clooney door het leven te gaan: enkel nog werken en seks hebben.

En zodoende gaat ook head hunter Jamie weer aan het werk, met als taak: op zoek naar een hoofdredacteur bij het tijdschrift GQ in New York. De uit Los Angeles afkomstige Dylan lijkt de aangewezen persoon en dus doet Jamie er alles aan om hem over te halen. Jamie en Dylan kunnen het gelijk goed met elkaar vinden en ontwikkelen een hechte vriendschap. Samen drijven ze graag de spot met clichés uit romantische films. Volgens hen bestaat ware liefde niet in het echte leven. Ondanks dat deze romantische Hollywood-comedy hen anders doen geloven, besluiten zij om naast vriendschap ook seks met elkaar te hebben.

Na verschillende waarschuwingen van vrienden en familie dat vriendschap en seks niet samen gaan, komen Dylan en Jamie erachter dat wanneer het fysiek wordt het toch leidt tot complicaties...

Grappig dat Nathalie Portman en Mila Kunis eerst samen schitterde in de thriller Black Swan en er beiden voor kozen om in een soortgelijke romantische comedy te spelen. Nathalie vond ik erg goed in Black Swan, maar dit keer heeft Mila Kunis wat mij betreft the battle of the ballerina's gewonnen met haar rol in Friends With Benefits.

Mila heeft pit, is grappig en komt natuurlijk over. Van Justin Timberlake had ik vooraf nog mijn twijfels, want hij vermaakt ons tenslotte met 'Cry me a River' en niet met zijn acteer-skills. Toch wist hij mij te 'veroveren' met zijn charme en humor. Justin en Mila zijn samen erg leuk om naar te kijken (maar wat wil je ook met twee mooie mensen). De vriendschap die tussen hen ontstaat ziet er zo oprecht uit, dat je haast gaat geloven dat seks tussen de twee best mogelijk is: gewoon om elkaar te helpen, right?

Wat de verhaallijn betreft is de film niet erg verrassend, maar dat maakt 'm wat mij betreft niet minder leuk. Dat de twee verliefd op elkaar worden is te verwachten, dat ze ruzie krijgen ook, maar de manier hoe dit verpakt is, zorgt ervoor dat je de aandacht erbij houdt. Bovendien zit er ontzettend veel vaart in de film - zelfs tijdens de seks houden Jamie en Dylan geen twee seconden hun mond. De zakelijke instructies die ze elkaar tijdens de seks geven ("meer in een cirkeltje bewegen!") zijn erg grappig.

Ook de bijrollen hebben wat mij betreft een toegevoegde waarde. Woody Harrelson heeft de rol van homo-collega en voorziet Dylan regelmatig van advies (wat erg grappige scènes oplevert). Dylans aan Alzheimer lijdende vader zorgt ervoor dat we ook de gevoelige kant van de mannelijke hoofdpersoon te zien krijgen (mooie wending in het verhaal!) Minder sterk vond ik Patricia Clarkson, die de moeder van Jamie speelt: een bezopen wrak van een vrouw die vrolijk toegeeft dat ze weleens lijm snuift en al lang niet meer weet wie de vader van haar dochter was. Deze rol ligt er wat mij betreft iets te dik bovenop, al heb ik toch af en toe wel gelachen om haar.

Conclusie
Friends With Benefits is - ondanks de vele clichés - een heerlijke romantische comedy om naar te kijken. De goed op elkaar ingespeelde Mila en Justin, de humor en de enorme vaart in de film zorgen ervoor dat dit absoluut een bioscoopbezoekje waard is!

Nieuwsgierig geworden? Vanaf donderdag 22 september draait Friends With Benefits in de bioscopen.