Sterretje (terug)gevonden

Vrije tijd door Redactie Ze.nl
Achtbaan

Maarten vormde eind jaren negentig met Sandro van Breemen de band City to City. Het duo brak tien jaar gelden door met de single The Road Ahead. Als je de eerste woorden van het liedje hoort, heb je gelijk de drang om mee te zingen (en wil het liedje ook niet meer uit je hoofd). De single stond wekenlang op nummer één in de Nederlandse hitparade en was een van de best verkochte singles van 1999. Ze speelden op alle grote podia en wonnen een Edison voor Beste Nieuwkomer Nationaal. Toen besloot Sandro te stoppen met City to City, hij wilde een andere richting op in de muziek.

Puzzel

"Na deze hectische periode, wilde ik het helemaal anders doen: de wereld zien en mijn eigen bedrijf opzetten. Ik heb in deze periode wel muziek gemaakt, maar dat was meer als hobby. Ik heb tegen mezelf gezegd: als ik weer de muziekwereld in ga, moeten alle puzzelstukjes in elkaar vallen. Het gaat mij niet zozeer om het succes, ik wil mijn muzikale ei kwijt. En nu ik in de studio zit met de Britse muzikanten Dave Marriner en Jono Fosh, voelt muziek maken weer zoals vanouds. Er sloeg een vonk over en het goede gevoel is weer helemaal terug."

Passie

"Jono en Dave zijn in Nederland woonachtige Britse muzikanten van de band Fragment. Jono en ik raakten aan de praat en speelden - net als vroeger - muziek op mijn zolder. We tilden elkaar naar een hoger plan. Hun manier van muziek spelen is echt een eyeopener. We gingen vervolgens steeds een stapje verder. We schreven liedjes, namen een demo op en kregen daarover enthousiaste feedback. Het klikte zo goed tussen Jono, Dave en mij dat ik de drive weer kreeg om me in de muziek te storten. We zijn gedrieën de studio ingedoken, onze neuzen staan dezelfde kant op. Mijn tijd met City to City neem ik als bagage mee. Nu is het uitgangspunt dat we plezier hebben en met toewijding en passie aan een album werken. Door de goede sfeer, brengen we elkaar naar een hoger niveau. Ik leer nog iedere dag nieuwe dingen."

Ontwikkeling

"Het album klinkt een stuk volwassener, ik heb er dan ook tien jaar meer ervaring bij gekregen. Mijn statement is om een modern retro album te maken, waarvan mensen zeggen: Maarten is terug en heeft een geweldige ontwikkeling doorgemaakt. Het album is dan ook meer van mijzelf, het is een stap vooruit. Op het album staat een combinatie van luisterliedjes en diepgaande teksten. In de muziek hoor je invloeden van Jack Johnson, Crowded House en the Beatles, maar dan met mijn stem eroverheen."

Inspiratie

"De nummers schrijf ik samen met Jono en Dave. We halen onze inspiratie overal vandaan. Zo is het nummer Beautifull life ontstaan uit de kredietcrisis. Australia gaat over een jongen die wakker wordt, uit het raam kijkt en ziet dat iedereen weg is, vertrokken naar Australië. Onze poëtische vrijheid heeft echter wel grenzen. Zo tikken Jono en Dave mij soms op de vingers als een tekst toch echt te zweverig is geworden. Back in June is een erg herkenbaar nummer, over het niet los kunnen laten van je vertrouwde leven en er dan even tussenuit knijpen: 'I'll take a trip to the moon, but I'll be back in June'. De maan is een plek voor jezelf, waar je even helemaal alleen kunt zijn en kunt nadenken. Als het weer mooi weer is, keer je in juni weer terug naar je vertrouwde nest. De positieve sfeer waarin we ons bevinden, klinkt door in onze nummers."

Keuze

"De single Can't Let Go past goed bij het voorjaar. Het is niet gelijk het beste nummer van het album, het was moeilijk om een keuze te maken. We wilden niet gelijk al ons kruid verschieten, met het beste beginnen is nooit verstandig. Met dit nieuwe muzikale avontuur wilden we wat stof doen opwaaien. Gelukkig is er positief op gereageerd. Het nummer is een solide basis waaruit we verder werken."

Optreden

"John Lennon zei eens: 'Ga stap voor stap te werk'. Dit is mijn motto geworden. Ik heb nu mijn single uitgebracht, in het najaar komt mijn album uit en daarna wil ik veel spelen in kroegjes om een goede live-act neer te zetten. Met City to City is het allemaal zo snel gegaan, dat ik hier nooit echt optimaal van heb kunnen genieten. Het romantische idee om in kleine zalen maar ook op grotere popfestivals te spelen, trekt me enorm. Toen ik nog klein was, vond ik het al heerlijk om mensen te entertainen. Een spreekbeurt was voor mij geen probleem, dan stond ik in het voetlicht. Performen met muziek kan ik het beste en vind ik het allerleukste om te doen."