Hilmar Mulder jurylid HNTM

Lifestyle door Redactie Ze.nl

De hal van uitgeverij Sanoma staat vol met jonge vrouwen en enkele mannen. Als Hilmar me komt ophalen bij de receptie licht ze toe: 'Dit is het mediacongres! En het is wel overduidelijk, bladen maken is toch een vak waar vrouwen domineren.' Dat brengt ons meteen op Hollands Next Topmodel. Want deelname aan een televisieprogramma staat toch best een flink eind af van het maken van een tijdschrift. Hilmar vertelt: 'Voor mijzelf is het ontzettend spannend om bij zo'n show een kijkje achter de schermen te kunnen nemen. Vooral nu ik er een eigen rol in speel. In het begin was ik best nerveus en moest ik een vorm vinden, maar naarmate de uitzendingen vorderden, kon ik meer van mezelf laten zien en raakte ik gewend. Het kost echter wel ontzettend veel tijd. Zo zijn we bijvoorbeeld om half tien aanwezig op de set, maar begint het daadwerkelijke draaien pas ver na tweeën. Je moet dus veel geduld hebben. Ook de opnames van de jury-uitslag duren enorm lang. De spanning die je op televisie ziet, die wordt ook daadwerkelijk opgebouwd.'

De vorige edities van HNTM werden gemaakt in samenwerking met het blad Glamour. Nu is het de beurt aan Grazia, waarom doet het blad mee? 'Grazia is een wekelijks blad en kan dus razendsnel inspelen op de ontwikkelingen in het HNTM-huis en rond de modellen. Een maandblad heeft een verwerkingstijd van 6 weken en dan kun je een stuk minder actueel zijn wat trends en hypes betreft.' Toen Grazia benaderd werd voor deelname, hoefden ze niet lang te twijfelen wie de jury zou aanvullen. 'Ik heb zoveel ervaring in de modewereld, heb heel vaak met modellen gewerkt en ik heb in mijn leven al ontzettend veel modefoto's beoordeeld. Ik weet dus waar ik het over heb. En daarnaast komt de winnares natuurlijk ook op onze cover te staan. Ik probeer, naast het uiterlijk, goed te letten op de persoonlijkheid van een model. Soms moet je een tijd met elkaar optrekken bij shoots in het buitenland en dat moet toch ook gezellig zijn.'

Afbeelding verwijderd door redactie

Aan de totstandkoming van een fotoreportage gaat een heel selectieproces vooraf. 'Een model wordt niet zomaar gekozen voor een opdracht,' legt Hilmar uit. 'Het is heel belangrijk om te bepalen in welke context een reportage wordt geplaatst. Wat is het uiteindelijke doel en wat wil je communiceren? De Chef Mode stuurt de redactrices hierbij aan. Die kennen het gevoel van het tijdschrift door en door en pas bij discussie of twijfel komen ze bij mij. Bij een maandelijks verschijnend blad kun je je er als hoofdredactrice meer tegenaan bemoeien. Het tempo bij een weekmagazine ligt echter zo hoog dat dat niet haalbaar is. Het is wel opvallend dat de persoonlijke smaak van de afzonderlijke redactrices een grote rol speelt. De één moet niets hebben van sexy modellen, terwijl de ander vaak kiest voor klassieke types. Het blijft subjectief en zo is dat ook bij HNTM. Naast de feitelijke vraag of iemand geschikt en werkbaar is, komt het ook zeker op een persoonlijke mening aan.'


Nederlandse meisjes hebben een bijzonder positief zelfbeeld en een hoop zelfvertrouwen!

Hilmar heeft vanzelfsprekend ook een persoonlijke mening over de meisjes in de contest. Wat vindt ze van het niveau? 'Het valt me op dat Nederlandse meisjes een bijzonder positief zelfbeeld en een hoop zelfvertrouwen hebben. Dat is heel goed, maar dat betekent niet dat je automatisch geschikt bent voor het modellenwerk. Dat komt vooral in de voorrondes aan het licht. Het is net als met Idols. Daar kan ik erg van genieten, want de deelnemers gaan daar toch maar staan om zich te verkopen. Of ze nou kwaliteiten hebben of niet. De meiden van HNTM zijn erg goed dit jaar. Van de huidige lichting zijn er zeker drie die echt de potentie hebben om topmodel te worden.'

Ik ben zo beïnvloed door de opnames, ik kan niet meer objectief zijn.

Hilmar wil niet kwijt wie haar favoriet is of was. De opnames zijn al lang geleden afgerond en het is wachten op de finale. De medewerkers en modellen weten dus al lang wie de laatste twee toppers zijn. 'Ik kan wel zeggen dat Claudia me zeer verrast heeft. Bij fotografie wordt soms ineens een kant van iemand geopenbaard, die bij een eerste indruk niet zichtbaar is. Ik ben zo beïnvloed door de opnames, ik kan niet meer objectief zijn. Je leert de meisjes van dichtbij kennen en zeker met zo'n trip naar het buitenland zit je toch 10 dagen vlak bij elkaar. Soms heb ik echt medelijden als er keiharde kritiek wordt geuit. Maar ze doen het zichzelf aan, ze weten waar ze aan beginnen. Dit is niet de eerste keer dat dit programma wordt gemaakt. De een kan daar echter beter mee omgaan dan de ander. Ondanks het feit dat sommigen wel heel snel huilen, raakt hun emotie me wel. De groepsdynamiek vind ik fascinerend. Zet al die meiden bij elkaar en je hebt een snelkookpan. Dat gaat borrelen, daar hoef je geen psycholoog voor te zijn.'

Afbeelding verwijderd door redactie Afbeelding verwijderd door redactie

Zoveel meisjes dromen van een carrière als model, slechts weinigen lukt het daadwerkelijk de top te bereiken. Hilmar heeft duidelijke ideeën over wat je wel en vooral niet moet doen als je serieus model wilt worden. 'Laat je ten eerste nooit in met obscure bureaus waar je dure shoots krijgt. Als een bureau het serieus meent met een model, betalen zij de shoots. Per slot van rekening denken ze het te gaan terugverdienen en ben je voor hen een investering. Staar je ook vooral niet blind op het model zijn. Na je 30e is het voorbij. Net als bij dansers en sporters. Er is een enkeling die het daarna ook nog redt, maar wees niet afhankelijk. Ontwikkel ook je andere talenten. Niet voor niets zijn grote modellen als Frederique van der Wal en Claudia Schiffer goede zakenvrouwen! Alleen mooi zijn helpt niet, je moet ook hersens hebben. Dan kom je pas verder. En naakt poseren, moet je nooit zomaar doen. Als wij voor Grazia een lingeriemodel nodig hebben, komen daar allerlei toeslagen bovenop. En het model moet het willen, ze wordt nooit voor een voldongen feit gesteld. Veel overleg van te voren. Daarnaast is een naaktfoto niet interessant. In een blad verkoop je kleding of accessoires. Bot gezegd ben je gewoon een kledingrek. Als je niets aanhebt, verkoop je jezelf en daar gaat het niet om in de fashion-industry. Het is jammer dat de modellen in HNTM soms voor de keuze komen te staan. Wel of niet naakt. Zo gaat het in het echt niet. Ik hoop dat meisjes daardoor niet het idee krijgen dat dat normaal is en dat ze zomaar alles uittrekken voor de eerste de beste fotograaf.'

De dromen van de modellen zijn helder. Zij gaan voor de top. Hilmar zelf heeft geen lange-termijnplan. 'Ik staar me niet blind op een einddoel. Want daarmee loop je alleen maar het risico belangrijke en interessante afslagen te missen. Ik laat me leiden door wat er komt en voorlopig ben ik heel gelukkig bij Grazia. Dat is het enige wat ik wil: bladen maken en resultaat in mijn handen hebben. En bij Grazia is dat zelfs elke week het geval!'

Hilmar houdt een weblog bij over haar belevenissen bij HNTM op www.grazia.nl Meer over de serie zelf kun je lezen op www.hollandsnexttopmodel.nl.