Diervriendelijk

Lifestyle door Redactie Ze.nl

24 Juni jongstleden presenteerde watMooi (zie het artikel Oh, wat mooi!) in samenwerking met Proefdiervrij haar nieuwe shirt in cafe Vertigo te Amsterdam. Om hun actie van extra publiciteit te voorzien had Proefdiervrij enkele BN’ers uitgenodigd, waaronder Robert Schoemacher, Martijn van de Bergh, Claartje Dessin, Dennis, Graziella Ferraro en Anand Askel Caper.

In de aanwezigheid van deze bescheiden club BN’ers en een grote gading pers lanceerde Proefdiervrij en watMooi hun nieuwe 'actie'-shirt onder het motto van: "Wij geloven dat je er mooier uitziet als je make-up draagt die niet op dieren is getest." Puur natuur, zoals het lieve en pure konijn in het logo. Het resultaat mag er wezen. Een eenvoudig doch fraai vormgegeven shirt van goede kwaliteit én nog eens op verantwoorde wijze - volgens de Fair Wear-norm – geproduceerd. Maar het belangrijkste is natuurlijk de intentie die achter dit initiatief besloten ligt namelijk: het reduceren van dierproeven. Proefdiervrij streeft naar vervanging van dierproeven door dierproefvrije technieken. Door acties te voeren probeert ze het bedrijfsleven, het onderwijs, de politiek en het publiek warm te maken voor het belang van dierproefvrije technieken en een dierwaardig bestaan.

Babs Rosenmuller van Proefdiervrij en Joke Bom van watMooi

Een zeer noodzakelijk streven, want jaarlijks worden wereldwijd honderd miljoen dieren onderworpen aan dierproeven en experimenten in laboratoria. Alleen al in Nederland worden op jaarlijkse basis meer dan zeshonderdduizend dierproeven gedaan op ratten, muizen, geiten, cavia’s, katten, honden, koeien en paarden.

Het aantal dierproeven is schrikbarend hoog, ondanks de diverse alternatieve mogelijkheden om producten te testen. Zo kunnen huidirritaties getest worden op kunstmatig gekweekte menselijke huid, er zijn plastic oefenratten, dummy’s voor botproeven en uitgebreide software die toxiciteiten kunnen meten.

De mogelijkheid en de kennis is aanwezig. Het enige wat organisaties als Proefdiervrij en watMooi rest is het publiek en de overheid wakker schudden. Zolang de politiek zich nog niet voldoende inzet, kunnen wij met z’n allen in ieder geval kritisch letten op verzorgingsproducten en cosmetica. Elke stap in de goede richting is een stap naar verbetering!