Koffiefeiten!

De maatschappij door Ze.nl

Een bakje troost, leut, zwart goud… Synoniemen te over voor de populaire warme drank. En we zijn er dol op met z’n allen. Bijna honderdvijftig liter giet een gemiddelde Nederlander jaarlijks door zijn slokdarm. Daarmee sieren we een welverdiende plaats in de koffiewereldranglijst. Alleen Oostenrijk, Zwitserland en de Scandinavische landen consumeren met z’n allen nog meer van het donkere vocht. En waarom zouden we ons ook niet te buiten gaan aan de eeuwenoude drank? Voor de lijn hoeven we het in ieder geval niet te laten, zwarte koffie bevat namelijk minder dan één calorie. Velen kunnen niet zonder hun dagelijkse portie Javaanse bonen. En dan te bedenken dat koffie is ontdekt door een kudde geiten. Duizend jaar geleden hield een kudde geiten in Afrika de schaapherder wakker na een feestmaal van koffieplanten. Zo gaat het verhaal althans.

Cholesterol
Hoe gezond koffie nu precies is, daar lijkt de wetenschap het maar niet over eens te worden. Koffie zou volgens onderzoek de kans op een spontane miskraam, doodgeboren kinderen en reuma vergroten. Cholesteroltechnisch gezien is koffie drinken ook niet verstandig en je bloeddruk stijgt met tien procent. Althans, bij automaatkoffie. Een proef bij een groep konijnen met een cholesterolrijk dieet wees uit dat koffie bescherming biedt bij bepaalde negatieve effecten van cholesterol. Dit geldt alleen voor filterkoffie. Automaatkoffie zit boordevol cholesterol. Je dagelijkse portie cafeïne afzweren lijkt niet nodig. Zo bleek uit Spaans onderzoek dat de kans op vroegtijdig overlijden aan een hartaandoening juist afneemt door het regelmatig nuttigen van een kopje leut met cafeïne. Zweedse onderzoekers ontdekten dat koffie stoffen bevat die de hersenen doen ontplooien en een lichte depressie kunnen opheffen. Ook heeft koffie volgens onderzoek een positief effect bij hooikoorts en in sommige gevallen astma. De stoelgang verbetert, de kans op ziekte van Parkinson en Alzheimer verkleint, net als het risico op galstenen. En, ook niet onaardig, ditzelfde geldt voor de kans op diabetes.

Werkende stof
Het gros van deze onderzoeken bracht een verband naar voren tussen de hoeveelheid geconsumeerde koffie en de gezondheidsvoordelen. Een beetje koffieleut draait zijn hand niet om voor een kop of zeven per dag. Niks mis mee, vinden diverse wetenschappers. De voordelen nemen hiermee alleen maar toe. De gezonde uitwerking zit hem overigens niet altijd in de cafeïne, dat juist een negatief effect heeft op de suikerstofwisseling. Chlorogeenzuur in koffie beschermt het lichaam tegen giftige stoffen en vrije radicalen en helpt een leverenzym bij zijn werk. In koffie zit polyphenol, een anti-oxidant die de beschadiging van cellen voorkomt. De kans op leverkanker vermindert bij het drinken van een aantal koppen koffie per dag, ontdekte een Amerikaans onderzoeksteam. Ook halveert een inname van twee kopjes koffie per dag volgens Japans onderzoek de kans op darmkanker bij vrouwen.

Cafeïne en spierpijn
Heb je spierpijn na een intensieve work-out? Een kleine hoeveelheid cafeïne, vergelijkbaar met twee koppen koffie, kan dan helpen. Dit geldt alleen voor mensen die weinig koffie drinken. Cafeïne verbetert ook je alertheid, concentratie en geheugen. Houd je niet van de bittere smaak? De veroorzaker daarvan is niet cafeïne, maar het zijn de anti-oxidanten. Overigens is het een fabel dat decafé koffie cafeïneloos is. Wanneer je tien koppen decafé koffie drinkt, krijg je ongeveer evenveel cafeïne binnen als van een of twee kopjes koffie mét cafeïne.

Borsten
Een tip bij het koffiedrinken is om je cupmaat goed in de gaten te houden. Een Zweedse onderzoekster vond onlangs namelijk uit dat drie koppen koffie per dag je borsten kunnen doen krimpen. De oorzaak hiervoor moet worden gezocht in de invloed van koffie op een bepaald gen dat ongeveer de helft van alle vrouwen bezit. Helemaal verdwijnen doen je borsten overigens niet, ze nemen alleen wat af in omvang. Een cafeïneshot kan wel een flinke boost voor je libido betekenen. Zo werkt dat tenminste bij ratten. Voorwaarde is ook hier dat je geen regelmatige koffiedrinker bent. Overweeg je koffiegrootverbruiker te worden? Neem dan geen tachtig tot honderd kopjes ineens. Als we de wetenschap mogen geloven, overlijd je dan namelijk ter plekke.

tekst: Marleen Teuling foto: Bibi Veth