Lifestyle / Media
Media

15 absolute don?ts op Twitter

‘Wkkr geworde met MEGA kater…… geen id wie dr naast me ligt……’ – je raadt het al: een regelrechte don’t als het gaat om Twitter! Dit en nóg 14 don’ts op Twitter op een rij.

Twitter. Toen het in 2006 in het leven werd geroepen, vroeg menig mens zich nog af waarom het in hemelsnaam zo interessant was om van buurman Henk te lezen dat hij een broodje hagelslag aan het eten was. Of waarom je moest melden dat je zojuist naar de wc was geweest. Maar inmiddels is de microblog uitgegroeid tot één van de grootste informatiebronnen en een superhandig communicatiemiddel om live op de hoogte te blijven van wat er in de wereld speelt. Twitter is niet alleen maar bedoeld om vage kennissen op de hoogte te brengen van de status van je neushaar, je hebt een Twitter-account om een steentje bij te dragen aan de informatievoorziening van je volgers. Maar hoe doe je dat dan – of, misschien nog wel belangrijker: hoe doe je dat vooral níet?!

1: Twitterslutten – een woord dat, naar mijn mening, in de Dikke van Dale opgenomen zou moeten worden – zijn mensen die zelf ongeveer 2.682 mensen volgen, maar tegelijkertijd zelf pakweg 95 volgers hebben. En maar 4 tweets de wereld in hebben geslingerd. Je raadt het al: een grote bron van irritatie, en een uitstekende motivatie voor tweeps (twitteraars) om die persoon vooral NIET te volgen. Een netwerk opbouwen gaat geleidelijk, niet in één klap.


2: Spammen. Van de 100 direct messages in mijn inbox, zijn er 98 spam. Reclame voor een webshop met een link, een kortingscode die ongevraagd onder mijn neus wordt geschoven – oké, toegegeven: soms best fijn – of een ‘bedankt voor het volgen, fijne dag nog’. Er is geen grotere irritatiefactor! Ik volg je en ik weet dat je daar blij mee bent, klaar. Er hoeft geen onpersoonlijk, automatisch klaargezet berichtje aan te pas te komen om me dat duidelijk te maken.

3: LiefMeisje83. Of Paardenlover, Rihanna_fan_24, SCHATTEPETATJE. Allemaal voorbeelden van namen die het op Twitter sowieso NIET goed zullen doen. Gebruik je eigen naam: mensen herkennen je en – niet geheel onbelangrijk – je zult serieus genomen worden.

4: Tweets verwijderen. Je zit in een discussie, iemand wijst je (geheel terecht) op een foute uitspraak of je krijgt spijt van iets dat je gezegd hebt… En zakt het liefst door de grond. Waar is die delete-knop? 1 tip: nooit doen! Je uitspraken zullen wel verdwijnen, maar niet uit het geheugen van je volgers.


5: Veel feeds. Feeds zijn automatische updates van je Twitter-pagina, bijvoorbeeld wanneer er een nieuw artikel is verschenen op je blog of wanneer je een video op YouTube hebt gefavorited. Ons Twitter-account, Ze_nl, heeft zo'n feed ook: wanneer er een nieuw artikel op de website verschijnt, wordt de link automatisch getweet. Prima in het geval van 4 à 5 artikelen per dag en helemaal prima als je Nu.nl heet, maar niet als je een simpele Tweep bent. Helemaal als al je feeds zo onpersoonlijk zijn als wat. Eén woord: spam!
 
6: Jezelf afreageren. Irritante collega’s? Lig je in de clinch met je baas of haalt je buurman het bloed onder je nagels vandaan? Reageer het nooit en te nimmer af op Twitter (tenzij je het als een grapje kunt brengen). 1: mensen zien je als een zeur, 2: je collega/baas/buurman zal het waarschijnlijk niet kunnen waarderen en 3: het oplossen doe je er niet mee. Je bent volwassen, gedraag je dan ook zo op Twitter.

7: Tweet before you think. Uitspraken eruit flappen kunnen we allemaal, maar op Twitter is het niet zo handig. Het is leuk om als één van de eersten te melden dat Lindsay Lohan overleden is, maar als het niet blijkt te kloppen zijn de rapen gaar. Je rectificatie zal waarschijnlijk stukken minder mensen bereiken. Of: in een dronken bui denken dat het grappig is om te melden dat je zojuist met drie jongens en een meisje hebt gezoend. Tegelijkertijd. Ehm… Nee.


8: Lange URL’s gebruiken. Je hebt maar 140 tekens, waarom zou je ze verspillen met lange (originele) URL’s? Tweet effectief! 1 tip: Bit.ly. Jouw held voor Twitter!

9: Complimentjes retweeten. Dit doet écht meer kwaad dan goed. Je boodschap hiermee is: ‘Ik ben goed, en nu horen jullie het van een ander’. Maar je volgers weten waarom ze je volgen en je hoeft ze niet op te zadelen met jouw reetveren. In real life schreeuw je gekregen complimentjes ook niet honderd keer van de daken.

10: Anoniem en onpersoonlijk. Juist het persoonlijke (in het geval van persoonlijke accounts - niet in het geval van bijvoorbeeld De Telegraaf) maakt Twitter leuk. Neem daarom geen foto die alleen je vrienden begrijpen, maar een mooie foto van jezelf. Dit creëert meteen al een band met je volgers. Laat je biografie – ook 140 tekens, net als je tweets – daarnaast vertellen waarom mensen jou zouden moeten volgen, in plaats van te melden dat je graag zoete rosé drinkt en Appie’s Boomhut je favoriete kroeg is. Verkoop jezelf – maar houd het netjes!

11: Niet reageren. Iemand tweet je een vraag of complimentje? Niet reageren is het domste wat je kunt doen. Zeker als je een eigen zaak hebt, is het belangrijk om contact te onderhouden met je (potentiële) klanten. Twitter is daar juist supergeschikt voor! Alleen zenden is echt een no-go.


12: Laat komen met nieuws. Een uur geleden brak Christina Curry haar voet. Geloof me: dat is voor Twitter écht niet meer interessant (überhaupt moet je je bedenken of dit soort nieuws interessant is voor Twitter). Twitter is misschien wel het snelste medium ter wereld, houd daar rekening mee.

13: Alleen maar links tweeten. Of alleen maar retweeten. Of alleen maar feeds tweeten. Of alleen maar hashtags tweeten. Je snapt ‘m: zorg voor originele en leuke content. Het is ook een beetje common sense: wees niet irritant en post niets wat jij ook niet bij anderen zou willen lezen.

14: Je account laten doodbloeden. Je hebt Twitter, gebruik het dan! Ongebruikte accounts vormen de grootste ergernis voor andere tweeps, bovendien zullen ze in de toekomst geen beroep meer op je doen, want je account is niet actueel meer. 

15: Te veel tweeten. Da’s dan ook weer niet goed. Vind een goede balans, wat betekent dat je niet het ene uur tien tweets het web op gooit en het andere uur geen. Of de ene week iedere dag, en de week erop helemaal niet. Verdeel je tweets goed, zo blijven je volgers ook aan je gebonden.

Hoe gedraag jij je op Twitter? Ken jij nog ongeschreven Twitter-regels?