Review: De Vliegenvanger - Ravelli (+WIN!)

Winacties door Aefke
Op Ze.nl worden regelmatig leuke chicklitboeken besproken en weggegeven. Ditmaal echter een heel ander soort boek: De Vliegenvanger. Schrijfster Aefke las 'm én we geven tien exemplaren weg.

'De Vliegenvanger' van Ravelli is de erotische en heftige geschiedenis van een man die alle emotionele risico's in het leven wil omzeilen en hier zijn uiterste best voor doet.

'Houd God voor ogen en je gulp gesloten!’
Met deze aanwijzing wordt de Limburgse Peter naar het seminarie gestuurd. De Vliegenvanger is het verhaal van een student die een intieme relatie heeft met zijn buurmeisje Loes en tegelijkertijd smoorverliefd is op Andreas. Hij weet niet wat hem overkomt, maar voor deze 'dubbele fout' wordt hij verbannen uit het klooster waar hij zijn opleiding volgt. En dat terwijl in de semimarie verschillende jongens worden misbruikt. De geestelijken spraken over ‘het witte gif’ waarvan de jongens verlost moesten worden. Peter weet met zijn pittige gedrag te voorkomen dat hij zelf misbruikt wordt. Nadat hij is verbannen, vlucht hij naar het buitenland. Daar leidt hij een leven vol seks en leugens.

Peter besluit charlatan te worden. Hij verheft zichzelf tot de adelstand en als Graaf Ravelli maakt hij furore in Rome. Hij bemint een barones die hem op haar beurt introduceert in de betere kringen. Na een paar flinke misverstanden eindigt Peter als bedelaar en besluit terug te keren naar Nederland, waar de Tweede Wereldoorlog is uitgebroken. Hij raakt betrokken bij het actieve verzet, wordt gevangen genomen en ter dood veroordeeld. Peter heeft de gave om op een heel handige manier vliegen uit de lucht te plukken. Het is een talent dat zijn leven zal redden. Hij wordt aangesteld als de vliegenvanger in dienst van het Derde Rijk. Zijn taak is het kantoor van de kampcommandant vliegvrij te houden. Dat lukt. Het vangen van vliegen redt zijn leven.

Na een paar mooie liefdesavonturen besluit Peter uiteindelijk op zoek te gaan naar de twee grote liefdes uit zijn jeugd. Hij heeft zich nooit willen en kunnen binden aan iemand die hij na Loes en Andreas heeft ontmoet. Op latere leeftijd schrijft de verzamelaar van verboden liefdes zijn memoires. De memoires zijn nooit gepubliceerd, maar zijn nu jaren later een belangrijke bron van inspiratie geweest voor De Vliegenvanger van Ravelli.

De Vliegenvanger wordt niet chronologisch verteld. Het verhaal maakt in het begin een flinke sprong in de tijd. Net op het moment dat ik me afvroeg waarom de oorlog nog steeds niet aan de orde was gekomen, zat ik er middenin. Ravelli schrijft zo beeldend dat sommige scènes soms te heftig waren om verder te lezen en je je bijna letterlijk in de Tweede Wereldoorlog waant. Ik heb het boek even weggelegd omdat ik de oorlogsstukken soms niet trok. Toch heeft Ravelli mij met zijn verhaal van het begin tot het eind weten te boeien. Met zijn schitterende taalgebruik, zijn ongelooflijke gevoel voor humor en de zorgvuldigheid waarmee zijn zinnen zijn opgeschreven. Het is een boek dat je niet loslaat. Een boek dat je bijblijft. Hoe bizar is het dat iemand zijn leven weet te behouden door het vangen van vliegen. De Vliegenvanger is geen lekkere weglezer voor aan het strand. Het is een boek waar je voor gaat zitten, waar je aan vastgeplakt blijft tot het einde en dat nog lang in je hoofd naspookt.

Winnen
Ben jij ook zo benieuwd naar De Vliegenvanger? Ze.nl mag 10 exemplaren weggeven van het boek! Om kans te maken op deze prijs dien je Ze.nl én  De Vliegenvanger te liken op Facebook. Meer kans maken? Deel de actie op je eigen Facebook- en/of Twitter-account door op onderstaande icoontjes te klikken.

Klik vervolgens hieronder op de meedoenbutton! Simpel toch? De actie loopt tot en met 28 september 2013.

Kun je niet wachten tot je hoort of je gewonnen hebt? De Vliegenvanger is ook te bestellen via Bol.com voor € 14,50.