Lifestyle / Media
Media

Aandacht voor kanker: De #nomakeupselfie vs de #cockinasock


Doe jij zonder moeite mee met de #nomakeselfie of heb jij meer de ballen om je te storten in de trend #cockinasock? Waar we het in hemelsnaam nú weer over hebben? Twee selfiehypes, maar dit keer wél voor het goede doel.
 
We staan er inmiddels om bekend dat we er geen problemen mee hebben om onder werktijd even een imitatie te doen van een kudde spastische walvissen of onze memmen overal neer te leggen om aandacht te vragen voor mammografie. Maar dat is kinderspel vergeleken bij de volgende twee social media-hypes.
 
Een mooi initiatief
Waar een hype is, is Ze.nl en we konden het niet laten om deze twee selfietrends met jullie te delen. Niet alleen omdat ze als een tierelier overal op het internet worden verspreid, maar vooral omdat ze het goede doel steunen. Kijk, en dat vinden we gewoon een mooi initiatief.
 
De #nomakeupselfie of de #cockinasock?

De #nomakeupselfie en #cockinasock trekken natuurlijk heel wat bekijks vanwege hun opvallende naam - en bijbehorende foto’s. We bedoelen maar, halfnaakte mannen met hun jodokus verstopt in een oude voetbalsok en de mooiste vrouwen – waaronder ook veel celebs – die zonder make-up in vol daglicht hun kale gezicht op de foto zetten.
 
Twee totaal verschillende selfies, maar allebei vragen ze aandacht voor hetzelfde: kanker. Waar #cockinasock-aanhangers zich richten op teelbalkanker, een steeds groter probleem bij vaak jonge mannen, hopen dames die meedoen met de #nomakeupselfie geld op te halen om onderzoek naar kanker in het algemeen te steunen.
 
#nomakeupselfie
De bedenkster achter de #nomakeupselfie, Fiona Cunningham, kreeg in eerste instantie heel wat kritiek van de pers te verduren toen ze haar eerste make-uploze selfie eerder deze maand op social media postte, aldus Daily Mail. Waarom? Niemand weet het, maar de halve wereld steunde Fiona in haar strijd aandacht te vragen voor dit onderwerp door massaal naar de reinigingsdoekjes te grijpen en zonder make-up een selfie te maken.
 
Iedereen doet mee met #nomakeupselfie, zelfs Katy Perry!

De achttien jaar oude moeder kreeg het vervolgens voor elkaar dat sociale netwerken als Facebook en Twitter bij elke foto ongeveer € 3,60 doneerden aan goede doelen die onderzoek naar kanker mogelijk maken. Inmiddels is er al meer dan een miljoen euro opgehaald. Schaamteloos selfies maken en dit bereiken? Wij klappen in onze handen.

#cockinasock
De mannen konden natuurlijk niet achterblijven en besloten ook initiatief te nemen. Logisch, want de #nomakeupselfie, tja, daar kunnen ze moeilijk aan meedoen. Ze richten hun pijlen - of piemels eigenlijk - dan ook specifiek naar teelbalkanker. Teelbalkanker komt steeds vaker voor bij jonge mannen, vaak omdat ze zichzelf niet altijd goed controleren. Om mannen hier bewust van te maken heeft er één geniaal (?) brein bedacht om je piemel daarom in een sok te verstoppen. Waarschijnlijk met de bedoeling van: ‘Verstop ‘m niet langer, laat ‘m nakijken’ denken wij.
 
Nou, awareness hebben die mannen zeker.

In ieder geval is ook deze trend, net zoals de #nomakeupselfie, helemaal viraal gegaan als we Buzzfeed mogen geloven. En eigenlijk steunen die mannen twee goede doelen in één klap. Ze krijgen aandacht voor teelbalkanker, maar tegelijkertijd mogen wij vrouwen (soms) knappe blote basten spotten. Vinden wij dus helemaal niet erg.
 
Wat vind jij van deze selfiehypes? Vind je het ook een ludieke manier om het goede doel te steunen? Of zou je zelf niet zo gauw meedoen?