Lifestyle / Werk & studie
Werk & studie

Zo kun je productiever werken als je thuiswerkt

Thuiswerken in quarantaine: soms fijn, maar vooral een uitdaging. Maar no stress. Jij redt het vandaag wel om je planning rond te krijgen. En ook al die spoedjes tussendoor flik je gewoon. Hier vind je de kneepjes van het productief te werk gaan. You can do this.

productiever werken

Lees ook: Thuis werken? Zorg dat je deze 6 dingen in huis hebt
 

Efficiënt werken is een woord dat we kennen, maar dat velen maar moeilijk vinden om toe te passen. Hoe heerlijk is het dat je een keertje een potje kunt breken bij je baas, omdat je altijd tijd hebt om extra dingen op te pakken zonder je stoel af te trillen van de stress? Jij bent de zenfactor op kantoor terwijl je het snelst lijkt te werken van iedereen. Hoe doe je dat toch? Nou zo!

First things first

Maak een to do lijstje, zodat je alles punt voor punt kunt afwerken. Ook al denk jij dit niet nodig te hebben. To do lijsten werken altijd. Al scheelt het alleen al het moment dat je je bedenkt wat je vervolgens kunt doen. Als er een spoedje tussendoor vliegt schopt het minder chaos in je hoofd en raak je minder snel gestresst, want je het precies op papier waar je mee bezig was/bent en kunt daardoor meteen weer verder waar je gebleven was.

Plan je mails

Hoe meer je mailt, hoe meer mails je in je inbox kunt verwachten. Dat is de vicieuze cirkel van het mailen. Dus: begin je ’s ochtends met het doorspitten van je mail, dan kun je er donder op zeggen dat de mail de rest van de dag blijft binnenstromen. Plan daarom mailmomenten in. Zodat je niet continu bent afgeleid door je mail. Heb je genoeg aan drie mailmomenten op een dag? Maak er dan vooral niet meer van.

Kletsen kan

Maak een kletspraatje, zodat je die voor vandaag weer achter de rug hebt. Stel een limiet aan dat praatje, zodat het niet steeds verder de spuigaten uitloopt. Klets ongeveer tien minuutjes voordat je aan de slag gaan en zeg alles wat je wilt zeggen of wat je dwars zit.

Met staren bereik je niks

Ga tussen je taken niet voor je uit staren en even niksen. Ga er even helemaal tussenuit en een rondje lopen, als je er behoefte aan hebt om je hoofd leeg te maken voor de volgende taak, zodat daar weer met alle energie je tanden in kunt zetten. Heb je daar geen behoefte aan en kun je doorknallen, zet die knop dat om dat je ook meteen door gaat naar de volgende taak.

Ga lunchen

Hoewel lunchen tijd kost, levert het ook tijd op. Je bent even weg van je werkzaamheden en kunt energie opbouwen. Ga weg van je thuiswerkplek. Kijk een serie, bel met een collega of vriend(in) of ga even buiten wandelen. Je moet toch eten en als je achter je computer eet onderbreek je je werkzaamheden steeds, waardoor je toch niet kunt doorwerken. Dus: don’t skip lunch.

Stressmoment

Ga stressmomenten uit de weg. En dat is niet makkelijker gezegd dan gedaan. Begin je te stressen, denk er dan even bij na hoeveel zin het heeft om te stressen. Het is vaak eerder een stap achteruit dan een stap vooruit. Adem even een paar keer diep in en uit en probeer het eventuele probleem daarna in alle rust op te lossen.

Blijf fit

Met wallen onder je wallen is het moeilijk om de focus te bewaren. Zorg dat je fit bent. Of je in ieder geval fit voelt. Zorg dat je uitgeslapen op je werk zit, zodat je je onder alle omstandigheden kunt focussen. Als je thuiswerkt, mis je een stuk beweging omdat je niet aan het pendelen bent. Ga daarom voor één of twee keer per dag voor bewegingen. Ga een stukje wandelen buiten, maak een fietstochtje door de buurt of loop een paar keer de trap op en af. Ook op YouTube zijn er tal van work-outs te vinden die kunt volgen.

Bewaar het beste voor maandag

Kun je het je voorstellen dat je op zondag al uitkijkt naar de volgende dag om weer aan de slag te gaan? Zorg dat je op maandag iets leuks op de planning hebt staan waar je al je energie in wilt steken. Iets waar je je op kunt verheugen. En het beste is nog: plan het als eerste wat je maandag te doen staat.

Most of all

Blijven ademen. Dat is het allerbelangrijkste.

via GIPHY

Lees ook: 10 tips waarmee thuiswerken appeltje-eitje wordt